• OMX Baltic−0,72%305,21
  • OMX Riga0,08%874,94
  • OMX Tallinn−0,82%1 902,93
  • OMX Vilnius−0,47%1 187,17
  • S&P 5000,24%6 129,58
  • DOW 300,02%44 556,34
  • Nasdaq 0,07%20 041,26
  • FTSE 100−0,01%8 766,73
  • Nikkei 225−0,27%39 163
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%95,7
  • OMX Baltic−0,72%305,21
  • OMX Riga0,08%874,94
  • OMX Tallinn−0,82%1 902,93
  • OMX Vilnius−0,47%1 187,17
  • S&P 5000,24%6 129,58
  • DOW 300,02%44 556,34
  • Nasdaq 0,07%20 041,26
  • FTSE 100−0,01%8 766,73
  • Nikkei 225−0,27%39 163
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%95,7
  • 27.01.25, 12:54

Raido Toonekurg, kuidas teie ettevõtet mõjutavad automaks ja elektriautostumise surve?

Pärnu Finantskonverentsil räägib Modera aktsionär ja endine tegevjuht Raido Toonekrg, miks suhteliselt väike ettevõte on meelsasti kasutanud börsi kaudu rahastamist. Aga järgnevas intervjuus avab Toonekurg, kas Eesti autoturu praegused kuumad teemad – automaks, elektriautod – mõjutavad kuidagi ka automüügitarkvara arendajat.
Raido Toonekurg
  • Raido Toonekurg Foto: Liis Treimann
Lõpetasid hiljuti töö Modera tegevjuhina. Kuna Pärnu Finantskonverentsil räägid ikkagi Moderast („Miks Modera on börsiusku ja kuidas halduskoormusse ei upu“) ja Modera esindajana, siis milline on praegu su seos selle ettevõttega? Mis on need uued isiklikud ja professionaalsed väljakutsed, millele sügisel ametist lahkumise teates vihjati?
Jätkan Modera suuruselt teise aktsionärina ning võlakirjainvestorina. Piltlikult öeldes on rollid vahetunud – kui juhatuse liikmena tuli mul vastata nõukogu küsimustele, siis nüüd aktsionärina saan esitada nõukogule küsimusi. Plaanin aktsionärina jätkata ning usun, et Modera aktsia parim aeg jõuab kätte 3-4 aasta pärast. Samuti oleme leppinud kokku Modera asutaja ja nõukogu esimehe Siim Vipsiga, et suhtleme Modera teemadel edaspidi ka teatud regulaarsusega, sest see mõlemapoolselt kasulik. Uutest väljakutsetest on veel vara konkreetsemalt rääkida. Iga asi omal ajal.
Pärnu Finantskonverents toimub 10.-11. aprillil 2024. Osta piletid SIIT.
Kui öelda sõna „auto“, siis Eestis tuleb paljudel inimestel selle peale praegu pähe sõna ”automaks“. Modera ise autosid ei müü, vaid arendab tarkvara, mis ühendab autotootja, maaletooja, edasimüüja ja kliendi. Kas ja kuidas teie möödunud aasta lõpus Eesti automaksu tulekut tundsite?
Moderat automaks otseselt ei mõjutanud, küll aga Modera kliente Eestis. Modera klientidel oli väga toimekas aasta lõpp, aga nüüd on väga vaikne periood. Kui automüüjatel on väga kiire periood, siis ei ole aega mõelda uute lahenduste kasutusele võtmisele. Samas kui praegu algas vaiksem periood, siis on just aega mõelda kuidas saaks digilahendustega oma äri efektiivsemalt ajada ning see on toonud ka Moderale uusi päringuid.
Teine paljusid inimesi käivitav autojututeema on elektriauto vs fossiilkütusega auto. Kuidas nihe elektriautode suunas mõjutab turgu, millel tegutseb Modera?
Pikema perspektiivi analüüsid ütlevad, et elektriauto on tulnud selleks, et jääda. Järgmise 1-3 aasta jooksul näeme ilmselt erinevaid hüppeid, kus elektriautode turuosa kasvab nii aeglasemalt kui kiiremini. Nn traditsiooniliste autotootjate väljakutse on suuta elektriautosid toota kliendisõbraliku hinnaga ning samas enda jaoks kasumlikult. Seda mitmed tootjad pole veel suutnud saavutada.
Samas hakkas 1. jaanuarist 2025 Euroopas kehtima uus madalam CO2 norm keskmiselt toodetud auto kohta. Selle normi saavutamiseks on vaja märkimisväärselt toota ja müüja elektri- ja pistikhübriidautosid. Seega lähiajal näeme ilmselt ka autotootjate poolt kampaaniaid madalama CO2 heitmega autode ostmiseks.
Kindlasti 5 aasta perspektiivis elektriautode osakaal kasvab, kuid see peab olema tarbijate nõudlusega rohkem sünkroonis. Viimasel paaril aastal üritasid ELi regulaatorid suruda elektriautostumist turunõudlusest kiiremaks, mis omakorda muutis Euroopa autotootjate tuleviku ebakindlaks.
Kas Modera jaoks on vahet, mis kütusel sõitvaid autosid müüakse, ja kes paremini müüb (kas teada-tuntud Euroopa ja Aasia autotootjad või siin varem tundmatud Hiina tootjad)?
Modera jaoks ei ole vahet mis kütusel sõitvaid autosid müüakse. Modera süsteemi kaudu müüakse ka praegu erineva kütuseliigiga sõitvaid autosid kui üks automüüja või autobränd kasutab Modera lahendust.
Modera tulumudel on kasutajapõhine, seega müüdud autode arv otseselt ei mõjuta Modera tulu. Modera jaoks on oluline kasutajate, kasutatavate funktsioonide/moodulite ja integratsioonide arv. Juba praegu on Modera platvormil nii Euroopa kui Aasia ja ka Hiina tootjaid. Näiteks Baltikumi regioonis on Modera platvormiga liitunud Hiina brände läbi selle, et kohalik esindaja juba kasutab Modera platvormi ning uusi lisanduvaid brände hakkab ka automüüja müüma Modera platvormi vahendusel. Seeläbi tõuseb ka Modera tulu, kuna kasutajate arv kasvab.
Sinu tegevjuhiks oleku ajal tuli Modera börsile nii aktsiate kui ka võlakirjadega – see on ka põhjus, miks sa finantskonverentsil esined. Kas uus tegevjuht Staffan Johansson jätkab rahastamise osas sama börsikeskset rada?
Modera on suutnud ennast läbi börsil pakutavate lahenduste kenasti rahastada ning järgmise mõne aasta jooksul ilmselt ei pea lisaraha kaasama. Üldisemalt on Modera börsikeskne ettevõtte ning kuskile pole kadunud ka võimalus, et mõne aasta pärast põhinimekirja liikuda. Loomulikult teeb uus juhtkond eesotsas Staffan Johanssoniga otsused vastavalt vajadusele ning sellele, mis on Modera ja tema aktsionäride jaoks kõige mõistlikum.
Pärnu Finantskonverents toimub 10.-11. aprillil 2024. Osta piletid SIIT.

Seotud lood

Uudised
  • 17.09.24, 09:31
Väike, aga suure ambitsiooniga Modera on nüüd börsil nii aktsiate kui ka võlakirjadega
Automüügi tarkvara pakkuv Eesti ettevõtte Modera 11% intressiga võlakirjad on alates 16. septembrist kaubeldavad Nasdaq alternatiivbörsil First North. Sellega sai Moderast esimene ettevõte Nasdaq Balti First North turul, mille puhul on võimalik kaubelda nii aktsiate kui ka võlakirjadega.
Uudised
  • 04.12.24, 23:43
2025. aasta Pärnu Finantskonverentsi pealkiri on „Murrame läbi! Finantsjuhtide aeg“
10.-11. aprillil toimuva 27. Pärnu Finantskonverentsi pealkiri on „Murrame läbi! Finantsjuhtide aeg“. Konverentsi fookuses on küsimus, mida finantsjuhid ja finantsjuhtimine saab teha, et ettevõtetele – ja üldse Eesti majandusele – tagasi anda konkurentsivõime ning varasem sära.
  • ST
Sisuturundus
  • 01.01.25, 10:35
Miks valida Finantsuudised.ee oma töökuulutuste avaldamiseks?
Enamasti ei ole parimad kandidaadid aktiivselt tööportaalides tööd otsimas – nad on oma ala spetsialistid, kes töötavad juba endale sobivates rollides ja ei külasta igapäevaselt tööotsinguplatvorme. Seetõttu on nutikas lahendus jõuda nende professionaalideni seal, kus nad tegelikult tegutsevad ja oma valdkonna infot ammutavad.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Finantsuudised esilehele