Autor: Ksenia Kravtšenko • 10. august 2020

Ksenia Kravtšenko: advokaadibürood jäävad kriisis pinnale

Ksenia Kravtšenko.
Foto: Erakogu / Katrin Nõmküla
Sügise eel ei ole klientidel karta, et õigusteenuse turg kokku kukub, toimub teenustasude märkimisväärne tõus või et advokaatidel ei ole ressursse, et kliente aidata, kirjutab KPMG Law vandeadvokaat Ksenia Kravtšenko Äripäeva Infopanga advokaadibüroode konkurentsiraportile antud kommentaaris.

Teise kvartali võtmesõnadeks said kaugtöö ja videosild. Kuigi konsultatsiooniteenuste valdkonnas oli kaugtöö tegemine muutunud normiks aastaid enne kriisi ning vastavad turvalisust ja kliendisaladust tagavad digilahendused olid enamuses advokaadibüroodes juba olemas, osutusid liikumispiirangud ka advokaatidele korralikuks väljakutseks.

Lisaks tavapärastele kaugtöötajate raskustele (aja planeerimine, elukaaslased, lapsed ja lemmikloomad, külmkapi lähedus jne) kohanesid advokaadibürood esmakordselt olukorraga, kus klassikaline kliendikohtumine kui peamine kliendiga usaldust tekitav töövahend kolis veebi. Kas see segas rohkem kliente või advokaate, on raske öelda, kuid võib ilmselt väita, et vähemalt uute kliendisuhete loomist mõjutas vahetu kohtumise võimatus küll negatiivselt.

Et advokaadibüroo äri saab lõppkokkuvõttes olla vaid nii kasulik kui tema klientide äri, siis kindlasti mõjutab klientide majandusliku seisu kasvõi ajutine halvenemine advokaadibüroo tulemuslikkust. Kriisiolukorras lähevad paljud kliendid üle säästlikumale režiimile - kärbitakse teenuskulusid, otsitakse maksetähtpäeva edasilükkamise võimalusi, jäävad ära investeerimised. Nii on suurematel büroodel, mille valdava osa käibest moodustab eeldatavasti tehingunõustamine ning M&A, märgata käibe mõningat langust võrreldes esimese kvartaliga.

Valdkonna konkurentsiraport: advokaadibürood

Täpsemalt saab advokaadibüroode käekäiku koroonakvartalis koos erinevate pingerividega uurida Äripäeva Infopanga koostatud kvartaliraportist. Raportis on valdkonna juhtide küsitlus, sektori suurimad tõusjad ja langejad, maksuvõlglased ning ettevõtete finantsanalüütika.

Trende vara öelda

Samas nendele büroodele, kelle tegevus on fokuseeritud vaidluste lahendamisele, on kriis toonud pigem käibe suurenemise. Kokku vähenes advokaadibüroode kumulatiivne müügitulu 0,7 miljoni euro võrra 26,1 miljonist 25,4 miljonini. Kuna advokaadibüroode majandustulemuste kommenteerimisel nii lühikeses ajalõikes tuleb arvestada, et kvartalitulemust võib tugevasti mõjutada nii mõne suurema projekti realiseerimine kui ka struktuursed muudatused, mis ei ole valdkonnas erakordsed, siis pigem näitas selline käibe muutus valdkonna sees stabiilsust kui koroonakriisi mõju.

Kas see trend (tehingute arvu vähenemine ja vaidluste arvu suurenemine) jääb kehtima, on veel vara öelda ja sõltub eelkõige majanduse üldistest perspektiividest. Eelmise masu kogemuse põhjal võib oletada, et vaidluste arv on pigem tõusuteel, kuna ettevõtjad üritavad korvata lepingute täitmata jätmisega tekitatud kahjusid.

Valdkonna sees ei saa välistada uuest olukorrast tingitud spetsiifilisemate vaidluste tekkimist – aluseks olgu eriolukorra kui vääramatu jõu mõju lepingulistele kohustustele, juhatuse liikmete kõrgendatud vastutus äririski võtmisel, miks mitte ka küberintsidentidega põhjustatud andmelekked.

Võttes aga arvesse kohtuvaidluse pidamiseks vajalikke ressursside nappust, võivad ettevõtjad olla kompromissialtimad – s.t hea juriidilise nõustamise puhul paljud vaidlused kohtusse ei jõuagi. Suure tõenäosusega toob saabuv sügis kaasa ka restruktureerimiste, saneerimiste, aga ka pankrotistumiste laine.

Töötajate arv väheneb

Rääkides advokaadibüroode töötajate positsioonist, siis kuigi keskmine käive töötaja kohta on pisut suurenenud, jätkub töötajate arvu vähenemise tendents – viimase kvartaliga on advokaadibüroode töötajate arv vähenenud 13 inimese võrra. Laias laastus aga püsib töötajate arv konstantsena. Kuna paljudes advokaadibüroodes on kasutuses majandustulemustest täielikult või osaliselt sõltuv tasusüsteem, kajastub käibe vähenemine ka palganumbritel – keskmine töötasu on kvartaliga langenud 6.5%.

Püüdmaks kasutada kriisiolukorda võimalikult viljakalt, jagasid advokaadibürood tarkust kõikvõimalike veebiseminaride vahendusel, mistõttu võis kogeda advokaatide ebatavaliselt suurt esindatust videokoolituste ja meedia platvormidel. Ühelt poolt aitas see eriolukorras hätta sattunud kliente ja parandas vabalt kättesaadava õigusalase info kvaliteeti, sest nii mõnigi sai oma kiireloomulisele küsimusele veebiseminaril tasuta vastuse.

Teisalt tõstis esinemine advokaatide nähtavust turul, mis võib tulevikus soodustada endale sobiva õigusnõustaja leidmist. Kas veebiseminari või -konverentsi formaat jääb aktuaalseks sügise saabumisel, on raske prognoosida, sest ka liikumispiirangute taaskehtestamise puhul õigustab see ennast vaid siis, kui sihtauditoorium on huvitatud edastatavast sõnumist.

Kokkuvõtvalt võib öelda, et kuigi 2020. aasta teine kvartal pakkus advokaadibüroodele ootamatuid väljakutseid, suutsid nad koroonakriisi mõjud hästi ületada. Sügise eel ei ole klientidel karta, et õigusteenuse turg kokku kukub, toimub teenustasude märkimisväärne tõus või et advokaatidel ei ole ressursse, et kliente aidata.

Liitu Finantsuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Villu ZirnaskFinantsuudised.ee toimetajaTel: 50 79 827
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 667 0077