Kokkuvõtet koostab tehisarusüsteem, mitte inimene. Tehisaru võib teha vigu, seepärast soovitame alati tutvuda originaaltekstidega, millele on vastuse juures viidatud. Äripäeva toimetus ei kontrolli tehisaru antavaid vastuseid, kuid võib neid vaadata hiljem, et teenust arendada. Ootame kasutajate tagasisidet aadressil [email protected].
“Audiitorid kaaluvad põhjalikult paljude keskmiselt keeruliste või väga keeruliste klientide tööde vastuvõtmist. Stressi allikas on teadmatus, kas selle töövõtu tõttu saavad nad kontrollimenetluses karistatud või, veelgi hullem, kaotavad enda kutse,” kirjutab vandeadvokaat Kaupo Kask.
Foto: Erakogu
Tänavu mais ilmus Postimehes artikkel, milles toodi välja, mis võib olla põhjustanud olukorra, et ettevõtjad ei leia audiitoreid, kes oleksid nõus võtma uusi kliente. Ühtlasi leidis kajastust audiitorite mure, et kontroll nende töö üle on ülemäära range.
Olles korduvalt nõustanud audiitoreid vaidlustes audiitorkoguga ning muu hulgas esindanud audiitoreid mitmes kohtuvaidluses, ei saa mitte vaiki olla.
Probleemid on minu hinnangul oluliselt suuremad, kui näiteks eespool viidatud artiklis välja toodud. Tegu võib olla fundamentaalse probleemiga, mis pigem süveneb ega lahene iseenesest.
Kes kontrollib kontrollijaid?
Audiitorkogu korraldab seadusest tulenevalt regulaarselt oma liikmete töö kvaliteedikontrolle. Kontrollitakse, kas auditid ja ülevaatused on läbi viidud kooskõlas rahvusvaheliste auditeerimisstandarditega, kutse-eetika normidega ja seadusest tulenevate kohustustega.
Kvaliteedikontrolli viivad läbi audiitorkogu organi, audiitortegevuse järelevalve nõukogu (AJN) neli palgalist töötajat, kellel on küll vandeaudiitori tunnistus, kuid kes ei ole praktiseerivad audiitorid.
Audiitorid, kellega olen vestelnud, on selgitanud, et on keeruline, kui mitte võimatu lükata kontrollimenetluses ümber AJNi kontrollijate subjektiivseid tõlgendusi rakendatavatest standarditest. Olgu siinkohal märgitud, et enamus rahvusvahelistest standarditest on üldsõnalised ning jätavad näiteks konkreetse standardi täitmise aluseks olevate asjaolude väljaselgitamiseks audiitorile otsustusõigused.
Kvaliteedikontrolli viivad läbi inimesed, kellel on küll vandeaudiitori tunnistus, kuid kes ei ole praktiseerivad audiitorid.
Probleem ei olegi niivõrd selles, kas audiitor on jätnud mõne standardi nõude täitmata täies ulatuses, vaid selles, et enamus kordadel leiab AJN, et tegemist ei ole olnud piisavalt kogutud tõenditega, et jõuda konkreetsele järeldusele.
Ajendatuna audiitorkontrolli vajadusega ettevõtete kasvavast kurtmisest, et audiitori leidmine on keeruline ja tööde hinnad on viimastel aastatel järsult tõusnud, otsustasid endine Deloitte Eesti audiitor Merli Oago ning eri ettevõtete finantsjuhtimise ja samuti Deloitte kogemusega Liisa Maata asutada uue audiitorbüroo Lumera Audit.
Andeks, kas teil on veel ruumi? Ei, kõik on täis! Just need read Ivo Linna repertuaari kuuluvast laulust „Viis viimast“ on paslikud iseloomustama suhtlust audiitorit otsiva ettevõtja ja audiitori vahel. Ettevõtjad peavad majandusaasta aruande auditeerijat tikutulega otsima, sest audiitoreid on aasta-aastalt vähemaks jäänud, kuid töömaht muudkui kasvab. Lisaks teeb muret audiitorettevõtete töö halvenev kvaliteet.
Ettevõtjad, kes peavad oma ühingutele tellima auditi, ülevaatuse või mõne muu audiitori töövõtu, ütlevad kui ühest suust, et audiitorit leida on väga keeruline ja audiitorteenuste hinnad on oluliselt tõusnud.
Oma ala professionaalide koostöös loodud eelarverakendus VeeRa on kasvanud Eesti avaliku sektori eelarveprotsesside digipöörde sümboliks ning võidab järjest enam kasutajaid ka teistes sektorites. Kui varem sõltus eelarve koostamine lõpututest Exceli tabelitest ja käsitsi andmesisestusest, siis nüüd pakub VeeRa pilvepõhist lahendust, mis on ühtaegu mugav kulujuhtidele ja ülevaatlik finantsjuhtidele.