Kolmanda lugemise järel jäeti vastu võtmata riigihangete seaduse eelnõu, mis sai enim kriitikat alltöövõtjate kaitsmise tõttu.
- Deniss Boroditš Foto: Reformierakond
Riigikogus uue seaduse menetlust juhtiv reformierakondlane Deniss Boroditš tunnistas enne eelnõu kolmandat lugemist, et kiirustamise tõttu on osa muudatustest nõrgad. Lugemisel pooldas eelnõu 49 saadikut, eelnõu vastuvõtmisest jäi puudu kaks häält, kuigi Boroditš oli enne istungit eelnõu vastuvõtmises kindel.
„Alltöövõtjate regulatsioon, mis tuli viimasel hetkel, ei ole võib-olla piisavalt läbimõeldud. Pole ka piisavalt kaasamist toimunud, nii et ka meie näeme siin probleemi. Ka rahandusministeerium ei oska öelda, kuidas see päriselus hakkab välja nägema. Vähemalt õnnestus meil pikk üleminekuperiood paika panna,“ rääkis Boroditš ja täpsustas, et üleminekuaeg kestab 2019. aasta jaanuarini. „Juhul kui näeme, et on puudusi, tuleb see seadus kiiremas korras ära muuta.“
Vastasseis täiendusele
Reformierakondlane Arto Aas seevastu nimetas istungil allhankijate lauskontrolli sissetoomist komistuseks. „Mõelge Rail Balticu hankijale. Üks peatöövõtja ja sadu allhankijaid, kümneid tuhandeid võimalusi vaidlusteks ja nüüd peab hankija hakkama neid vaidlusi lahendama. See võib tähendada hangete venimist, puudutab miljardeid eurosid. Mõjude hinnang puudub. Kaks päeva enne teist lugemist selle sissehääletamine on õigustava jäme rikkumine," rääkis ta.
Põhja-Eesti Regionaalhaigla juht Agris Peedu, kes varem rahandusministeeriumis riigihangete osakonna juhi ning asekantslerina töötas, nimetas mõne päeva eest alltöövõtjate regulatsiooni lisanduva bürokraatia musternäiteks.
Peedu sõnul ei ole mõistlikku põhjust, miks peaks tellija peatama maksed peatöövõtjale, kui alltöövõtja ütleb, et peatöövõtja ei ole töö eest tasunud. Peedu hinnangul ei pea alltöövõtt olema detailideni reguleeritud.
Sama kriitiliselt suhtub Peedu sellesse, et vajadusel tuleks kontrollida, kas pakkuja maksab vähemalt 70% näiteks ehitusvaldkonna keskmisest tasust. Kui nii ei ole, siis ei saa hankija pakkujat seetõttu kõrvale lükata, sest tegemist on maksusaladusega. „Sarnane regulatsioon on lätlastel ja nende hinnang sellele on alati väljendatud viisaka naeratusena,“ lausus Peedu.
Boroditš tõdes, et probleem on õhus. „Mehhanismi kohta on küsimusi. Ei tea, milline on maksuameti võimekus seda kontrollida ja tõendeid väljastada, aga vähemalt oleks see instrument, mis natuke aitaks turgu korrastada.“
Ka alltöövõtu regulatsioonist rääkides nõustus Boroditš Peeduga. „Suurendatakse bürokraatiat, kuigi eelnõu eesmärk peaks olema teha menetlus kiiremaks, läbipaistvamaks ja vähem bürokraatlikuks,“ lausus ta. „Eesmärk on üllas, sest me kõik teame kurikuulsaid näiteid, kus peatöövõtja jätab alltöövõtjale maksmata. Selles, kuidas seda lahendama peab ja kas lahendus, mis praegu seadusesse jäi, annab tulemusi, ollakse eriarvamusel.“
Loe kogu artiklit
Äripäevas.
Autor: Marge Väikenurm, Äripäev
Seotud lood
Aasta tagasi riigikogus esimese lugemise läbinud uus riigihangete seaduse eelnõu läbis möödunud nädalal teise lugemise. Palju vaidlusi tekitanud eelnõu menetlemine on veninud kavandatust pikemaks ja aastaga on eelnõu ilme ka oluliselt muutunud. Kaubandus-tööstuskoja hinnangul on seal veel siiski puudusi.
Ärianalüüs on dünaamiline valdkond, mis on pidevas arengus ja kohandumises muutuvate turutingimustega. Alustades lihtsatest näitajatest nagu müük, kliendid ja tooted, areneb analüüs sageli keerukaks ja informatiivseks tööriistaks, mis toetab ettevõtte strateegilist juhtimist. Kuidas aga tagada, et ärianalüütika kasulikuks osutub, töistes tegemistes vajalikuks abiliseks osutub ning lihtsalt andmete kogumiks ei muutuks?
Hetkel kuum
Loe tasuta ja anna oma hääl!
Tagasi Finantsuudised esilehele