Autor: Finantsuudised.ee • 6. september 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Seitse võtmeküsimust andmeanalüüsiga alustamisel

Foto: shutterstock.com
Miks üldse alustada ärianalüüsiga? Kas see tasub end ära? Kuidas ma oma andmed kätte saan? Ärianalüüsiga alustamisel võib tekkida palju küsimusi. Statistikaameti peadirektori asetäitja infotehnoloogia alal Andres Kukke vastab olulisematele küsimustele, et julgustada ettevõtteid ärianalüüsi teekonda ette võtma.

Milline on analüütilise võimekuse otstarve ehk miks üldse on minu ettevõttes ärianalüüsi tarvis?

See on olulisemaid küsimusi ärianalüüsiga alustamisel. Ärianalüüsi kasutamine ettevõttes võimaldab tegutseda andmete analüüsist saadud info baasilt. Nii on võimalik tegutseda targemalt – teha igapäevaselt kasulikumaid otsuseid, suurendada efektiivsust, säästa aega ja raha. Kõikidel ettevõtetel on olemas andmed, võidab see, kes suudab need enda eduks paremini tööle panna. Täna ei ole enam niivõrd küsimus – kas analüüsi on tarvis, vaid millal alustada ning milliseid tööriistu kasutada.

Kas minu andmed on võimalik kätte saada mistahes andmeallikatest?

Ettevõtte andmed asuvad reeglina väga paljudes erinevates andmebaasides ja kohtades. Enamasti on kasutusel mõni ERP ja CRM süsteem ning eelarved kusagil tabelites või omaette planeerimistarkvaras, aga sellele lisaks võib olla mõni laoprogramm, kliendirahulolu jälgimiseks soovitusindeks, mõni kalendri süsteem tööaja arvestuseks, turundustarkvarad e-kirjade või e-poodide jaoks, tootmisettevõtetes liinide ja toodangu jälgimiseks eraldisesivad tarkvarad ning palju muid andmeid sisaldavaid keskkondi. Osad neist andmetest võivad olla ettevõtte enda baasides ja serverites, osad pilves.

 

Analüüsiplatvormide abil on võimalik andmed neist kõigist kätte saada ning siduda otsustajate jaoks ühtseks tervikuks. See ongi spetsiaalsete analüüsiplatvormide suur eelis, et tehnoloogilised piirangud praktiliselt puuduvad. Nii on võimalik luua erinevate andmete põhjal just selliseid seoseid, nagu konkreetsel kasutajal vaja on.

Milliseid andmeid tasub koguda?

Andmeanalüüsi mõistes liigub maailm sinnapoole, et enne kogu, siis analüüsi. Seetõttu on üldine soovitus alati kõiki ettevõtte tegevusega seotud andmeid koguda. Andmeanalüüsis võivad need ühel hetkel osutuda hädavajalikuks vajalike seoste loomisel ning erinevate äriprobleemide lahendamisel.

Kas saan andmed kätte mugavalt ja kiirelt?

Sageli tähendab mingite andmete kättesaamine e-kirja saatmist IT-osakonda, kust oodatakse siis paar päeva aruannet. Vastuse baasil võivad tekkida aga uued küsimused ning kogu ring kordub taas. Nii tundub andmete koondamine ja andmepõhine tegutsemine kohmakas ning aeganõudev.

Õnneks on tänapäeval abiks mitmed analüüsiplatvormid, mis ei piira kasutaja ligipääsu ning võimaldab vaid paari hiireklikiga jõuda vajaliku infoni.

Veelgi enam – kaasaegne tehnoloogia võimaldab meie andmed linkida n-ö kesksesse andmejärve (data lake) nii, et tingimata ei ole vaja isegi andmeaitasid või andmeladusid ehitada. 

Kas andmed on kõigile töötajatele lihtsasti arusaadavad?

Andmete kasutusel on oluline vahe aruandlusel ja visuaalsel avastamisel. Et näha seoseid ja mustreid, on tarvis, et andmete mõistmine toimuks automaatselt ja ei nõuaks meilt eraldi pingutust. Suured Exceli tabelid ei anna meile ülevaatlikku pilti. Seepärast ongi oluline, et andmed oleks meile lihtsas visuaalses keeles kättesaadavad. Analüüsiplatvormides on eri nutikaid viise, kuidas andmeid visualiseerida ja seeläbi need meie jaoks lihtsasti mõistetavaks teha. Näiteks on võimalik luua animatsioone ning jutustada piltide abil lugusid.

Kas saame projekti elluviimisega hakkama?

Kui ettevõtte juhtkond toetab ärianalüüsiga alustamist ja on olemas projektijuht, ei ole põhjust, miks peaks projekt ebaõnnestuma. Kõige olulisem samm, nagu alati, on julgus alustada. Kui ka esialgu võib tunduda andmete kättesaamine või uue platvormi tundmaõppimine suur amps, siis meie kogemus näitab, et kõik soovijad saavad sellega hakkama. Kes ise juba platvormi sees andmetega mängima hakkab, saab ka selle toimimisloogikale ilusti pihta.

Kui palju see maksab ja aega võtab?

Ärianalüüsiga alustamiseks kuluv aeg ja raha sõltub paljuski ettevõtte vajadustest ja valmisolekust. Siiski ei tohiks esialgne platvormi loomine ning juurutamine ettevõttes aega võtta üle paari kuu. Kuigi platvormi soetamine nõuab ettevõttelt rahalist investeeringut, tõestavad meie klientide kogemused, et ärianalüüsi kasutuselevõtt toob kaasa olulise ajalise kui ka rahalise võidu.

27. veebruar 2019  Ärianalüütika – andmetöötlus ja mõõdikud Koolitaja: Andres Kukke

Liitu Finantsuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Villu ZirnaskFinantsuudised.ee toimetajaTel: 50 79 827
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 667 0077