Era- ja riskikapitaliga tegelevatel advokaatidel on vahel tunne, et ettevõtjaportaalis muudatusi tehes kipub praktika teooriast liikuma väga kaugele. Samas ei ole praktika ka ühesuunaline – vahel on see ettevõtjasõbralik ning vahel risti vastupidi ettevõtjavaenulik. Jagan järgnevalt huvitavaid ning vahel ka juukseid katkuma ajavaid näiteid, mida arvesse võtta registriga suhtlemisel.

- Tech & Legal Advokaadibüroo vandeadvokaat Anne Veerpalu, PhD
- Foto: Eesti Advokatuur
Riskikapitali kontekstis on seoses laenude konverteerimisega registrile pahatihti vaja esitada osakapitali suurendamise registreerimiseks vajalikud dokumendid. Lihtsustatult öeldes on raha ettevõttele antud kunagi minevikus laenuna, mis nüüd konverteeritakse osakapitali sissemakseks. Äriseadustiku alusel kvalifitseeritakse see mitterahaliseks sissemakseks. Sisuliselt antakse ühingule üle laenuandja nõue ühingu vastu ning vastu saadakse ühingu uus osa või olemasoleva osaniku puhul suurendatakse talle juba kuuluvat osa.
Tegu on formaalse protsessiga, mille käigus ühing väljastab osa, et tasaarveldada laenu ning osa tekib suurendamise registrikandest. Seega on registrikanne oluline osa nõude rahuldamise protsessist. Enamasti annab laenu konverteerimist nõudev leping laenusaajale konverteerimiseks aega 30 päeva alates mingi sündmuse aset leidmisest. Sel põhjusel on laenusaajal ehk ühingul kindlasti huvi vältida igasuguseid formaalseid takistusi registrikande tegemise protsessis.
Igasugune registripoolne etteheide võib kaasa tuua kümneid laenuandjaid puudutavate dokumentide mitmekordse paranduste vooru.
Rõhutada tasuks, et enamasti on riskikapitali laenuandjaid kümneid kui mitte mitmeid kümneid. Kõigi nende allkirjad tuleb ettevalmistatud dokumentidele kokku koguda enne kui dokumendid registrisse jõuavad. Igasugune registripoolne etteheide võib kaasa tuua dokumentide mitmekordse paranduste vooru.
Lähtuvalt eeltoodust on ettevõtjatel huvi näha ühtlast ja ennustatavat registri praktikat, kuid pahatihti rõhutab menetleja menetlustes, et ta on sõltumatu ning ei pea lähtuma teiste kohtunikuabide praktikast.
Näita eset
Kõige äärmuslikumaks praktikaks võib vast pidada menetleja poolt puuduste kõrvaldamise määruses esitatud soovi näha üleantavat mitterahalise sissemakse eset ehk siis nõuet. Äriseadustikust sellisele soovile alust ei leia, sest mitterahaliseks sissemakset võib olla nii materiaalne kui ma mittemateriaalne ese ehk siis nt kinnisvara, auto, kontorimööbel, maal, arvuti või siis ka nõue. Aga kinnisvara või arvutit sa ju registrisse kohale ei vii, miks siis peaks nõuet hakkama algdokumendiga tõendama kui mõlemad osapooled on kinnitused selle olemasolu kohta andnud.
Näita nõude üleandmise koht!
Äriseadustik seab oma aegunud sõnastusega “ osa eest tasumise aeg ja koht” (ÄS paragrahv § 192 prim punkt 4) siin lõksu, millest menetleja võlus välja soovi näha füüsilist asukohta, kus nõue - ehk siis midagi, mis eksisteerib enamasti vaid digitaalselt allkirjastatud dokumendis – üle antakse. Menetlejale ei sobinud asukohana “üleandmise leping” kuivõrd see ei ole füüsiline asukoht ning ta rahuldus vaid siis, kui dokumendis oli näidatud kohana Eesti.
Tõenda nõude olemasolu!
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
E-äriregistri portaali hiljutise arenduse tulemusel on ettevõtte kustutamise sammud muutunud senisest märksa arusaadavamaks, teatas Registrite ja Infosüsteemide Keskus (RIK).
Eesti ja Euroopa Liit on võtnud eesmärgiks lihtsustada riigihangete reeglistikku, kuid lihtsusest on asi veel kaugel. Euroopa Liit toodab järjepanu juurde uusi regulatsioone, mis omavad mõju riigihangete läbiviimisele ja ka Eestis ei paista olevat raugenud soov regulatsioone muuta ja täiendada. Kui vanasti reguleeriti vaid seda, kuidas hankija peaks hankima, siis täna on ka see, mida hangitakse, aina enam EL poolt reguleeritud, räägib Kadri Matteus, Eesti tuntumaid advokaate riigihangete alal.