Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine
Damodaran: konsultandid ja pankurid on äride ilukirurgid
Ettevõtted on nagu inimesed: nad sünnivad, kasvavad ja hääbuvad ning just nagu inimesed, keelduvad ka firmad aeg-ajalt eakohaselt käitumast, rääkis väärtuse hindamise ekspert Aswath Damodaran nädalapäevad tagasi Helsingis peetud Nordic Business Forumil.
Aswath Damodaran Helsingis toimunud Nordic Business Forumil. Foto: Pasi Salminen
„Investorid maksavad selle kinni,“ viitas Damodaran, et ettevõtte loomuliku elutsükliga võitlemine on kõige ohtlikum asi, mida üks firma saab teha. „Alustavad ettevõtted püüavad käituda nagu vanad ettevõtted ja vanad ettevõtted püüavad olla taas noored. Ja on terve ökosüsteem, mis nendest ettevõtetest toitub. Konsultandid ja pankurid on eelkõige äride ilukirurgid.“
Kes on kes?
Aswath Damodaran
• Sündinud 1957. aastal Indias Chennais
• New York University Stern School of Businessi rahandusprofessor ja üks maailma tunnustatumaid ettevõtte väärtuse hindajaid
• Kirjutanud mitmeid menukaid raamatuid ärirahandusest, ettevõtte väärtuse hindamisest ja investeerimisprotsessist
Tema hinnangul ei peaks kahanemisfaasi jõudnud ettevõtted raha tingimata ettevõttesse tagasi investeerima või kulutama seda kallitele ülevõtmistele. Pigem tuleks kapital omanikele tagastada, ning jätta selle reinvesteerimine nende otsustada.
„Kui te vaatate sadat USA suurettevõtet, siis ma ütleks, et 60-70% juhtudel ettevõttesse tagasi investeerimine peaaegu garanteerib, et see raha põletatakse läbi,“ märkis ta. „Kas te tõesti tahate, et General Electric investeeriks raha ettevõttesse tagasi?“
Damodarani sõnul ei ole midagi halba kui ettevõte tagastab raha, sest see raha ei lahku turult, vaid läheb tagasi teistesse äridesse.
Maailma kalleim iluoperatsioon
Üks ettevõtte, mis ei oska tema hinnangul eakohaselt käituda on USA jaekaubanduskett Walmart, mis soetas hiljuti 16 miljardi dollari eest 77% suuruse osaluse India online jaemüüjas Flipkart. Ligi 10 aastat tagasi 6000dollarilise algkapitaliga asutatud ettevõtte, mis on näidanud küll peadpööritavalt kiiret kasvu, kuid mis jätab Damodarani sõnul siiski paljuski soovida.
„Ma kutsun seda kalleimaks iluraviks maailma ajaloos,“ kritiseeris ta ja tõdes, et nüüd jääb vaid oodata, millal gravitatsioon Walmarti taas maa peale toob. „See ettevõte (Flipkart – toim) on rahahävitusmasin, mis on viimased kümme aastat raha põletanud.“
Tegemaks kindlaks, kus ettevõte oma elutsüklis parasjagu asub, soovitas Damodaran vaadata rahavooge. Kui elutsükli faas on kindlaks tehtud, saab mõelda mitte ainult, kuidas see ettevõte peaks olema juhitud ja mida see peaks antud eluetapis tegema, vaid ka seda, kuidas ettevõtet hinnata.
Aswath Damodarani sõnul käitub maailma suurim internetiettevõte Amazon.com vaatamata 1 triljoni USA dollari suurusele turuväärtusele endiselt nagu noor kasvuettevõte. „Midagi sellist pole nähtud mitte kunagi ajaloos ja ma pole kindel, mis tuleb järgmiseks, seda saab olema põnev jälgida, kuid kindlasti pole põnev selle vastu võidelda.“
Damodarani väitel muudab Amazoni väärtuse hindamise keeruliseks just see, et ettevõte ei käitu oma eale vastavalt. Ta selgitas, et konventsionaalse tarkuse järgi on Amazon jaekaubandusettevõte, kuid tema enam nii ei arva.
Amazoni on võimas platvorm, mis võib tema kinnitusel tulemuslikult siseneda mistahes ärivaldkonda. Päeval, kus Amazon sisenes toidukaupade ärisse, kaotasid teised sektoris tegutsevad ettevõtted kollektiivselt oma turuväärtusest 40 miljardit dollarit.
Damodaran selgitas, et Amazon on nüüdseks muutunud põrmustavaks platvormiks, millel on Amazon Prime klientide näol 100 miljoni liikmeline absoluutselt lojaalne armee, millega nad võivad soovi korral rünnata, mistahes ärivaldkonda.
„Ükskõik, mis ärivaldkonnas sa tegutsed, igal õhtul lasku põlvile ja ütle: „Palun jumal, ära lase Amazonil siseneda minu ärisse“, sest nad hävitavad sinu äri ja sellest ei jää midagi järele,“ muigas Damodaran.
Rahandusmaailma suunanäitaja
Kuidas hinnata börsiettevõtte õiglast väärtust? Kas tehnoloogiaettevõtete aktsiad peaksid tõesti olema nii kallid? Kui palju peaks maksma kahjumit teeniva start-up ettevõtte osaluse eest? Sellest, kuidas nimetatud küsimustele vastuseid peaks leidma, saab lugeda ning õppida mitmetest Aswath Damodarani poolt kirjutatud tuntud rahandusõpikutest, mida kasutatakse nii akadeemilises maailmas kui laialdaselt ka praktikute ehk investorite poolt.
Suur osa Aswath Damodarani tuntusest tuleneb tema autorlusel valminud rahandusalastest teostest. Samas teatakse Damodarani investorite hulgas arvatavasti rohkemgi tema veebilehe järgi, millega ta on olnud selge suunanäitaja muidu üsna konservatiivses ja suletud rahandusmaailmas. Oma kogutud ning avalikult ja tasuta kättesaadava andmestikuga säästab ta investoritel kümneid tunde iga kord, kui on vaja ettevõtteid või aktsiaid hinnata ning selleks andmeid koguda.
Kui enamasti teevad autorid kõik võimaliku, et takistada nende müügis olevate raamatute internetist tasuta allalaadimist, siis Damodaran on oma algsed käsikirjad julgelt kodulehele üles riputanud koos hulgalise muu materjali ning andmetega, mis kasulikud igaühele, kes soovib ise keerukat aktsia või ettevõtte hindamise protsessi ette võtta.
Damodaran identifitseerib ennast ise kui Õpetajat. Ja teeb seda uhkusega. Kuna paljud professorid soovivad eelkõige olla tuntud kui teadlased, siis seda värskendavam on ühe kuulsaima rahandusprofessori poolt näha õpetamise ehk teadmiste edasiandmise erilist väärtustamist. Olles ise pärit vaesest ühiskonnast, teeb ta oma õpetuse kättesaadavaks võimalikult suurele hulgale inimestele. Igaühe otsustada jääb, kas õppida tema raamatute, tööriistade, avalikult kättesaadavate videoloengute kaudu, või siis hoopis tema kui maailma kümne parima äriprofessori hulka valitud õppejõu vahetul loengul või koolitusel.
Tõnn Talpsepp, Investor ja Tallinna tehnikaülikooli rahanduse dotsent
Kui ettevõte soovib pakkuda oma klientidele parimat teenust, peab ta alustama enda töötajatest. Just seda põhimõtet järgib finantsteenuste võrdlusplatvorm Altero, kus ettevõtte juhtkond on oma meeskonna heaolu ja ühtsustunde kasvatamise seadnud strateegiliseks prioriteediks.