27. detsember 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Igor Fedotov: tulevik liigub kindlustusmaaklerite konsolideerumise poole

Olukorra Eesti kindlustusmaaklerite turul võttis kokku IIZI Kindlustusmaakleri juht Igor Fedotov.
Igor Fedotov
Foto: Ardo Holts

Eestis on õigus kindlustusmaaklerlusega tegeleda seitsmel kindlustusmaaklerettevõtte filiaalil ja 41 kindlustusmaaklerettevõttel. Kindlustusmaaklerid vahendavad peamiselt kahjukindlustustooteid, elukindlustustooteid vahendatakse väga marginaalselt. Elukindlustust vahendati 2018. aasta esimesel kuuel kuul 348 000 euro eest (2017. aastal 478 000 eurot) ja kahjukindlustustooteid 92 000 000 euro eest (2017. aastal 170 000 000 eurot). Peale Eestis tegutsevate kindlustusandjate toodete vahendati ka välismaiste kindlustusandjate tooteid ca 8 000 000 euro eest. Suurim kindlustusmaaklerettevõte on IIZI Kindlustusmaakler turuosaga 31%, millele järgnevad Marsh Kindlustusmaakler 12%, Vandeni Kindlustusmaaklerid 8% ja KindlustusEst Kindlustusmaakler 7% turuosaga. Kindlustusmaaklerid vahendavad 47% kogu Eesti kahjukindlustusturu mahust, millest võib järeldada, et nii ettevõtted kui ka eratarbijad hindavad kindlustusmaaklerite teenust.

Valminud on kindlustusettevõtete konkurentsiraport, mis annab täieliku ülevaate valdkonna ettevõtete konkurentsivõimest. Analüüsitud on ettevõtete viimase viie aasta majandusnäitajaid, mille põhjal on välja toodud valdkonna arengutrendid ja ettevõtete pingeread. Konkurentsiraporti saab tellida siit.

Kuna majandus on juba mõnda aega olnud tõusuteel, võib öelda, et ka kindlustusmaaklerite äritulemused on liikunud üles. Jätkuvalt kasutavad kindlustusmaaklerite teenuseid rohkem ettevõtted (hinnanguliselt ca 90% ettevõtetest), ent ka eraisikud on järjest rohkem hakanud hindama kindlustusmaakleri teenuse väärtust – võrdlused, soovitused, nõustamine jne. Just kindlustusmaaklerid on nii Eestis kui ka mujal maailmas olnud kindlustuse innovatsiooni vedajad, luues uuenduslikke lahendusi peamiselt just eratarbijatest klientidele kindlustuse ostmise ja tarbimise lihtsustamiseks.

Suuremad muutused maaklerturul

2018. aasta suurim sündmus Eesti kindlustusmaaklerite turul oli üks Eesti ajaloo suurimaid ostutehinguid, kus Austria kindlustusmaaklerfirma GrECo International Holding AG omandas enamusosaluse Eesti suurimas kindlustusmaaklerikontsernis IIZI Grupis. Selle tulemusena tõusis IIZI Baltikumi suuruselt teiseks kindlustusmaaklerettevõtteks, omades omakorda ettevõtteid kõigis kolmes Balti riigis. Trend ongi pigem see, et pikemas perspektiivis kindlustusmaaklerid konsolideeruvad.

IDD

Oktoobris jõustus Euroopa Liidus uus kindlustuse turunduse direktiiv (IDD) ja ka Eesti võttis kindlustustegevuse seadusesse sealseid põhimõtteid üle. Kuna siiani on Eestis kindlustustegevus olnud muu Euroopaga võrreldes pigem rohkem reguleeritud, siis olulisi muudatusi IDD rakendamine kindlustusmaaklerite tegevuses kaasa ei toonud. Eraldi väljatoomist väärib ehk uus töötajate koolitusnõue 15 tunni ulatuses aastas. See tähendab, et kindlustusmaaklerettevõte on kohustatud oma töötajaid koolitama aastas vähemalt 15 tundi nende tööd puudutaval teemal, et tagada suurem kompetentsus.

GDPR

25. mail 2018 jõustus Euroopa Liidus isikuandmete kaitse üldmäärus (GDPR), mis mõjutab ettevõtete tööd ka Eestis. Kuna kindlustusmaaklerid ja kindlustussektori ettevõtted üldiselt on ühed suuremad isikuandmete töötlejad, siis tähendab see kindlasti protsesside ülevaatamist ja korrigeerimist. Kindlustusmaaklerid on sellega tegelenud juba pikemat aega ning praeguseks on suuremad murekohad ületatud ja tegutsetakse vastavalt määrusele.

Tulevik

Eesti kindlustusmaaklerid liiguvad suurema konsolideerumise poole. Valdkonda reguleeritakse aina rohkem ja kindlustusmaaklerid proovivad otsida jõudu ühinemise kaudu. Kindlustusmaaklerid on jätkuvalt kindlustusturu innovatsiooni vedajad. See on tingitud peamiselt sellest, et maaklerettevõtted on oluliselt väiksemad, paindlikumad ja kiiremad võrreldes suurte peamiselt rahvusvaheliste kindlustuskontsernidega ning suudavad ideid kiiremalt ellu viia. Maaklerteenust tahetakse parendada ja selleks vaadatakse peamiselt jaekliendi poole. Jaeklient väärib samasugust nõustamise, soovitamise, võrdlemise jne teenust nagu äriklient ning kindlustusmaaklerid pakuvad seda järjest rohkem.

Samuti on kindlustusmaaklerid alati olnud uute toodete ja kindlustusandjate turule toojad ning see jätkub. Ennustan, et uuel aastal toovad kindlustusmaaklerid turule nii mõnegi uue kindlustustoote või -lahenduse. Sel aastal oli näiteks üks olulisem kindlustustoode, mida kindlustusmaaklerid Eesti turule vahendasid, küberriskikindlustus. Kuna kohalikud kindlustusandjad seda toodet ei paku, siis kindlustusmaaklerite abiga tuuakse seda mujalt.

Kokkuvõtteks võib öelda, et kliendid hindavad Eestis kindlustusmaaklerite teenust ja tajuvad selgelt selle väärtust. Kindlustusmaaklerid on jätkuvalt huvitatud oma teenuste arendamisest ja kompetentsuse tõstmisest. Ka järjest karmimas seaduseruumis tuleks näha pigem võimalusi, mitte takistusi.

Liitu Finantsuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Villu ZirnaskFinantsuudised.ee toimetajaTel: 50 79 827
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 667 0077