AI-agendid tulevad sõltumata sellest, kas me oleme selleks valmis või mitte. Kuigi on palju ebaselgust, millal hakkavad AI-mudelid autonoomselt suhtlema digitaalsete platvormide, teiste AI-tööriistade ja isegi inimestega, pole kahtlust, et see areng muudab kõike – nii heas kui ka halvas mõttes.

- MITi majandusprofessor Daron Acemoglu pälvis koos Simon Johnsoni ja James A. Robinsoniga 2024. aasta Nobeli majanduspreemia. Ta on raamatute “ Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity and Poverty” (2019) ja “ Power and Progress: Our Thousand-Year Struggle Over Technology and Prosperity” (2023) kaasautor.
- Foto: UNU-WIDER
Vaatamata suurele hulgale kommentaaridele (ja haibile) on paljud suured tehisintellekti puudutavad küsimused vastuseta. Neist suurim on see, millist tüüpi AI-agente soovib AI-tööstus arendada.
Eri mudelitel on väga erinevad tagajärjed. „AI kui nõustaja“ puhul pakuksid AI-agendid inimestest otsustajatele individuaalselt kalibreeritud soovitusi, jättes inimese alati juhi kohale. Ent autonoomse tehisintellekti puhul võtavad inimese asemel juhirolli AI-agendid. See on suure ja kaugeleulatuva mõjuga erinevus.
Suur küsimus, millist tüüpi AI-agente soovib AI-tööstus arendada, on vastuseta. Kas AI kui nõustaja või autonoomne AI?
Inimesed teevad iga päev sadu otsuseid, millest mõnedel on olulised tagajärjed nende karjäärile, elatusvahenditele või õnnele. Paljud neist otsustest põhinevad puudulikul või ebatäiuslikul teabel ning pigem emotsioonidel, intuitsioonil, instinktidel või impulssidel. Filosoof David Hume on
öelnud: „Mõistus on ja peaks olema üksnes kirgede ori“.
Inimesed võivad teha enamiku otsuseid ilma süstemaatilise arutluseta või kõiki tagajärgi nõuetekohaselt arvesse võtmata, kuid nagu Hume oma väite „peaks“ osaga viitab, ei ole see halb. See teebki meid inimeseks. Kirg peegeldab eesmärki ja see võib mängida ka võtmerolli selles, kuidas me keerulises maailmas toime tuleme.
Kohandatud, usaldusväärset, kontekstiga seotud ja kasulikku teavet pakkuvate AI-nõustajate abil saab parandada paljusid olulisi otsuseid, kuid inimlikud motiivid jäävad domineerima. Aga kas autonoomsed AI-agendid ei võiks veelgi enam parandada otsuste tegemist, säästa aega ja vältida vigu?
Sellel vaatenurgal on mitmeid probleeme. Esiteks on inimese tegutsemine kriitilise tähtsusega inimese õppimise ja õitsengu jaoks. Juba otsuste tegemine ja tulemuste kaalumine – isegi kui sisend ja nõuanded tulevad AI-agentidelt – kinnitab meie endi tegutsemistunnet ja eesmärki. Suur osa sellest, mida inimesed teevad, ei ole arvutamine või sisendite kogumine, et otsustada optimaalse tegevussuuna üle; pigem on see avastamine – kogemus, mis muutub üha harvemaks, kui kõik otsused delegeeritakse AI-agendile.
Otustamiseks valmistumine on avastamine – kogemus, mis muutub üha harvemaks, kui kõik otsused delegeeritakse AI-agendile.
Lisaks sellele kasvab juhul, kui AI-tööstus tegeleb peamiselt autonoomsete AI-agentide arendamisega, oluliselt tõenäosus, et rohkem inimtööd automatiseeritakse. Kui aga tehisintellekt muutub peamiselt automatiseerimise kiirendamise vahendiks, siis kaob igasugune lootus, et jõukus jaguneb laialdaselt.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
2025. aasta PwC
Balti tippjuhtide uuring tõi välja, et AI-ga seotud elevus on oluliselt vaibunud. Kui mullu uskus veel kolmandik Eesti juhte, et AI tõstab töötajate tõhusust, siis tänavu vaid 2%. Skepsis on kasvanud, investeeringud IT-sse kahanenud. Näiliselt on pettumus kohal. Aga kas probleem on tehnoloogias või ootustes?
Levinud on mõtteviis, et kui AI-st ettevõttes mitte rääkida, siis seda ka ei kasutata. Eksite – ja see on suur risk, hoiatab finantstaustaga AI-koolitaja Gerlyn Tiigemäe.
Pärast DeepSeek-R1 turule laskmist 20. jaanuaril, mis põhjustas kiibitootja Nvidia ja veel mitme tehnoloogiaettevõtte aktsia järsu languse, nimetasid mõned kommentaatorid juhtunut Hiina ja USA tehisintellekti võidujooksu "Sputniku-hetkeks". Kuigi USA tehisarutööstus vajaski raputust, tõstatab see hetk ka raskeid küsimusi.
Advokaadibüroo Rask partner ning finantseerimise valdkonna kaasjuht Timo Kullerkupp on aktiivne tehisaru kasutaja, kes peab seda väiksemate ettevõtete võimaluseks püsida konkurentsis suurematega. Teisalt näeb Kullerkupp tehisaru ärilises kasutamises palju riske, mida ettevõtjad piisavalt ei teadvusta.
Balti riikide juhtiv laenuvõrdlusplatvorm Altero on laiendamas oma koostöövõrgustikku Eestis, tuues klientideni veelgi rohkem paindlikke ja konkurentsivõimelisi laenupakkumisi. Hiljuti liitusid platvormiga Citadele pank ja Mogo, kes pakuvad Eesti turul väikelaene.