• OMX Baltic−0,15%294,29
  • OMX Riga−0,04%916,34
  • OMX Tallinn−0,38%1 978,33
  • OMX Vilnius0,07%1 233,91
  • S&P 5000,46%6 614,63
  • DOW 300,05%45 857,21
  • Nasdaq 0,83%22 325,12
  • FTSE 100−0,07%9 277,03
  • Nikkei 2250,89%44 768,12
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%97,22
  • OMX Baltic−0,15%294,29
  • OMX Riga−0,04%916,34
  • OMX Tallinn−0,38%1 978,33
  • OMX Vilnius0,07%1 233,91
  • S&P 5000,46%6 614,63
  • DOW 300,05%45 857,21
  • Nasdaq 0,83%22 325,12
  • FTSE 100−0,07%9 277,03
  • Nikkei 2250,89%44 768,12
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%97,22
  • 10.06.25, 15:54

Kui palju säästu saavutas DOGE Muski eestvedamisel? 6 sammu, mis annaksid tegeliku tulemuse

Elon Muski neli kuud USA valitsusasutuse Department of Government Efficiency (DOGE) eesotsas lõppes tülli minekuga USA presidendi Donald Trumpiga. Töötulemus: hinnanguliselt 160 miljardi dollari ulatuses föderaaleelarve kulude kärpimist järgmise aasta jooksul. Tegelik kokkuhoid on tõenäoliselt palju väiksem ja isegi kui seda 160 miljardit on õige, jääb see kaugelt alla 2 triljonile dollarile, mida Musk lubas ligi 7 triljoni dollari suurusest föderaaleelarvest kärpida.
Michele Zanini (vasakul) on Management Labi direktor. Gary Hamel on Londoni ärikooli külalisprofessor. Nad on raamatu "Humanocracy, Updated and Expanded: Building Organizations as Amazing as the People Inside Them (2025) autorid.
  • Michele Zanini (vasakul) on Management Labi direktor. Gary Hamel on Londoni ärikooli külalisprofessor. Nad on raamatu "Humanocracy, Updated and Expanded: Building Organizations as Amazing as the People Inside Them (2025) autorid.
Enamik DOGE kärbetest on massilised töötajate koondamised ja „väljaostmised“, lepingute tühistamine ja kulude üldine külmutamine. Kriitikud peavad DOGE tegevust pigem „tõhususeteatriks“ kui valitsuse tegevuse efektiivistamise tõsiseks püüdeks. Kardetakse, et kokkuhoiu soovimatud kõrvalmõjud, nagu tootlikkuse vähenemine, töötajate voolavuse suurenemine ja maksutulude vähenemine, nullivad nende sammude mõju.
Üks asi on kindel: DOGE ei lahenda Ameerika Ühendriikide struktuurseid probleeme, nagu näiteks ohjeldamatult kasvavad kulutused, lagunev infrastruktuur, ebakvaliteetne kooliharidus, kahanev keskklass ja tootlikkuse aeglane kasv. Nende probleemidega tegelemiseks on vaja föderaalvalitsust, mis ei ole lihtsalt väiksem, vaid targem: ettevõtlikum, paindlikum ja vastutustundlikum.
Mõelge: 1950. aastatel likvideeris haiguste kontrolli ja ennetamise keskus (CDC), mille koosseisus oli toona vähem kui 1000 inimest, USAs rõuged, hoidis ära lastehalvatuse kriisi ja aitas ohjeldada Aasia gripipandeemiat. 1961. aastal, vaid 30 kuud pärast asutamist, saatis NASA kosmosesse esimese ameeriklase. Ja 1963. aastal, umbes kolm aastat pärast arendamise alustamist, sai A-12 prototüüp SR-71 Blackbirdist esimene lennuk, mis lendas rohkm kui kolmekordse helikiirusega.
Kahjuks on sellised saavutused muutunud äärmiselt haruldaseks. Viimastel aastatel on föderaalvalitsus olnud vastutav mitmete kõrgetasemeliste ebaõnnestumiste eest, millest kõige märkimisväärsem on CDC esialgne valesti käitumine COVID-19 pandeemia puhul. NASA kosmoselennukite süsteem (SLS) on kuus aastat graafikust maha jäänud ja selle maksumuseks on prognooside kohaselt 4 miljardit dollarit ühe stardi kohta. Samuti on hävituslennuk F-35 kümme aastat hiljaks jäänud ja 200 miljardit dollarit üle eelarve.
Suuresti on süüdi tööstusajastu aegsed vananenud juhtimissüsteemid, mis seavad tulemuslikkuse asemel esikohale vastavuse, mõistlikkuse asemel reeglid ja tegevuse asemel analüüsi. See on paratamatult tekitanud ülepaisutatud bürokraatia. USA personalijuhtimise ameti andmete analüüsi kohaselt kasvas juhtimis- ja haldusülesandeid täitvate föderaalametnike arv aastatel 1998-2023 262 000 võrra. Kõigi teiste kategooriate töötajate arv vähenes 18 000 võrra.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 10.09.25, 08:31
Riigihanked on väljakutseks nii hankijatele kui pakkujatele
Eesti ja Euroopa Liit on võtnud eesmärgiks lihtsustada riigihangete reeglistikku, kuid lihtsusest on asi veel kaugel. Euroopa Liit toodab järjepanu juurde uusi regulatsioone, mis omavad mõju riigihangete läbiviimisele ja ka Eestis ei paista olevat raugenud soov regulatsioone muuta ja täiendada. Kui vanasti reguleeriti vaid seda, kuidas hankija peaks hankima, siis täna on ka see, mida hangitakse, aina enam EL poolt reguleeritud, räägib Kadri Matteus, Eesti tuntumaid advokaate riigihangete alal.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Finantsuudised esilehele