Meta tegevjuht Mark Zuckerberg ja OpenAI juht Sam Altman on jõuliselt kuulutanud, et kõigil – ka lastel – peaksid olema tehisarust „sõbrad“ või „kaaslased“. Samal ajal reklaamivad rahvusvahelised tehnoloogiaettevõtted „AI-agente“, mis olevat loodud selleks, et aidata meil meie isiklikus ja tööelus täita rutiinseid ülesandeid ja toetada otsuste tegemist.

- Peter G. Kirchschläger on Luzerni ülikooli eetikaprofessor ja sotsiaaleetika instituudi direktor ning ETH Zürichi külalisprofessor.
- Foto: Luzerni ülikool
Tegelikult on nii, et tehisintellektisüsteemid ei ole meie sõbrad, kaaslased või agendid ega saa kunagi olema. Nad on ja jäävad masinateks. Me peaksime olema selles küsimuses ausad ja astuma vastu eksitavale turundusele, mis väidab vastupidist.
Kõige petlikum termin on „tehisintellekt“. Need süsteemid ei ole tõeliselt intelligentsed ja see, mida me praegu nimetame "tehisintellektiks", on lihtsalt hulk tehnilisi vahendeid, mis on loodud teatud kognitiivsete funktsioonide jäljendamiseks. Nad ei ole võimelised tõeliseks mõistmiseks ega ole objektiivsed, õiglased ega neutraalsed.
Nad ei ole võimelised tõeliseks mõistmiseks ega ole objektiivsed, õiglased ega neutraalsed.
Samuti ei ole nad muutumas targemaks. Tehisintellektisüsteemid tuginevad andmetele ja üha enam hõlmab see ka ChatGPT jmt vahendite genereeritud andmeid. Tulemuseks on tagasisidering, mis taaskasutab iseenda väljundit, ilma et see tooks kaasa sügavama arusaamise.
Intelligentsus ei ole mitte ainult ülesannete lahendamine, vaid ka see, kuidas neid ülesandeid käsitletakse ja täidetakse. Hoolimata oma tehnilistest võimalustest piirduvad tehisintellekti mudelid endiselt konkreetsete valdkondadega, näiteks suurte andmekogumite töötlemisega, loogiliste järelduste ja arvutuste tegemisega.
Kui aga rääkida sotsiaalsest intelligentsusest, siis saavad masinad ainult simuleerida emotsioone, interaktsioone ja suhteid. Näiteks meditsiinirobotit võib programmeerida nutma, kui patsient nutab, kuid keegi ei väida, et robot tunneb tõelist kurbust. Sama robotit võiks sama lihtsalt programmeerida patsienti lööma ja ta täidaks käsku sama täpselt – ja sama vähe autentselt ja eneseteadlikult. Masin ei „hooli“; ta lihtsalt järgib juhiseid.
Lihtsalt öeldes, masinatel puudub moraalne tegutsemisvõime. Nende käitumist reguleerivad inimeste loodud mustrid ja reeglid, samas kui inimese moraal põhineb autonoomial – suutlikkusel tunda ära eetilised normid ja käituda vastavalt sellele. Tehisintellekti süsteemid seevastu on loodud funktsionaalsuse ja optimeerimise eesmärgil. Nad võivad kohaneda iseõppimise kaudu, kuid nende loodud reeglitel ei ole eetilist tähendust.
Võtame näiteks isejuhtivad autod. Et jõuda punktist A punkti B võimalikult kiiresti, võib isesõitev sõiduk välja töötada reeglid, et optimeerida sõiduaega. Kui jalakäijatest üle sõitmine aitaks seda eesmärki saavutada, võib auto seda teha, kui talle ei ole antud seda keelavaid juhiseid – ta ei mõista inimeste kahjustamise moraalseid tagajärgi. Erinevalt masinatest on inimesed võimelised kasutama üldistatavaid moraalseid põhjendusi ja saavad seetõttu otsustada, kas nende tegevus on õige või vale.
Mitte tehisintellekt, vaid andmepõhine süsteem
Nimetuse „tehisintellekt“ asemel oleks seega sobivam kasutada nimetust „andmepõhised süsteemid“ (date-based systems, DS), sest see peegeldab seda, mida tehisintellekt tegelikult teha suudab: andmete genereerimine, kogumine, töötlemine ja hindamine, et teha tähelepanekuid ja prognoose. Samuti aitab see aru saada nende uute tehnoloogiate tugevustest ja piirangutest.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Advokaadibüroo Rask partner ning finantseerimise valdkonna kaasjuht Timo Kullerkupp on aktiivne tehisaru kasutaja, kes peab seda väiksemate ettevõtete võimaluseks püsida konkurentsis suurematega. Teisalt näeb Kullerkupp tehisaru ärilises kasutamises palju riske, mida ettevõtjad piisavalt ei teadvusta.
KPMG raporti Cybersecurity Considerations 2025 kohaselt on ainult 24% organisatsioonidest keskendunud andmekultuuri arendamisele ja andmete kvaliteedi tagamisele, mis on AI usaldusväärsuse eeldus.
Saates "Digitark äri" räägime tehisintellektist kahes vaates: miks ja millal peab olema tehisaruga ettevaatlik ja kus tehisaru enda kasuks hästi tööle panna.
Ettevõtluses ei ole olemas hetke, mil raamatupidamist pole vaja. Isegi siis, kui tegevust ei ole, tuleb vähemalt kord aastas kõik terviklikult üle vaadata, esitada vajalikke aruandeid ja deklaratsioone. „Raamatupidamine on baasvajadus– see on nagu elekter, mille kadumine annab kohe tunda,“ ütleb raamatupidamise ja palgaarvestuse teenust ning maksukonsultatsioone pakkuva Numeri OÜ teenuste juht Allan Kaunis.