27. november 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Mis on plokiahel ja miks kõik sellest räägivad?

Foto: shutterstock.com
Blockchain'ist ehk plokiahelast on viimasel ajal päris palju räägitud. Mis see siis ikkagi on ja milleks seda vaja läheb? Vastuseid teab plokiahelaspetsialist ja 2,4miljonise europrojekti SmartLog juht Mika Lammi.

„Plokiahel juba etendab ja saab tulevikus etendama veelgi tähtsamat rolli tööstusharudeülese abitehnoloogiana. Seni oleme näinud vaid päris algust,“ ütleb Mika Lammi.

Selgita palun võimalikult lihtsalt, mis on plokiahela (blockchain) tehnoloogia ja miks on see viimasel ajal nii kuumaks teemaks kujunenud?

Plokiahel on lühidalt öeldes uus andmebaasitehnoloogia, mis erineb senituntud ja laialdaselt kasutatavatest tehnoloogiatest. Peamine erinevus tavapärastest tsentraalsetest andmebaasidest on plokiahela jagatud olemus. See tähendab, et andmebaas eksisteerib samal ajal ja sünkroonsena korraga mitmes kohas.

Plokiahel tagab andmete täieliku terviklikkuse, mis tähendab, et ükskord plokiahelasse sisestatud info püsib seal igavesti ega ole tagantjärele muudetav. Plokiahela nutikate lepingute (Smart Contracts) mehhanismi abiga saab äriprotsesse automatiseerida, kui plokiahel on info usaldusväärseks tunnistanud.

Kuumaks muudab plokiahelate teema asjaolu, et selle mõju asjade interneti (IoT) ja Tööstus 4.0 keskkondade arengule on hinnatud vähemalt samaväärseks näiteks elektronkirjade ja Linuxi operatsioonisüsteemi turuletuleku mõjudega minevikus.

Miks mainitakse plokiahelat sageli koos asjade internetiga (IoT- Internet of Things)?

Praeguse seisuga tundub, et plokiahela rakendused suudavad luua turvalise kihi infovahetuseks, salvestamiseks ja jagamiseks nii omavahel usaldusväärset suhet juba omavate kui ka seda veel mitte omavate osapoolte vahel. See hõlmab kõikvõimalikke osapooli, nutiseadmeid ja eelkõige sensoreid.

Suure tõenäosusega kujuneb plokiahela tehnoloogiast omavahel ühendatud loendamatute seadmete, andmebaaside ja liideste närvivõrgustik, sidudes need ühtseks tervikuks väga efektiivselt ja turvaliselt. Võib isegi väita, et plokiahel on see element, mis muudab asjade interneti keskkonnad terviklikuks. Selles mõttes, et need on koos plokiahelatega küpsemad ja võimelised omavahel suhtlema.

Mis annab alust eeldustele, et just plokiahelad võivad olla Logistika 4.0 võimaldajaiks?

Tehnoloogiana ei ole plokiahelad praegu ärikasutuse mõttes turuküpseks saanud või saamas. Kuna see on veel iseenesest üsna abstraktne kontseptsioon, on suhteliselt keeruline tuvastada, milliste äriprotsesside toetamiseks või parendamiseks see kõige paremini sobib. Plokiahela kontseptsioon sunnib kõiki asju pisut teisiti nägema, kui seda seni on harjutud tegema. See tähendab kas väga mittelineaarselt või lausa multilineaarselt.

Plokiahela mõju asjade interneti ja Tööstus 4.0 arengule on hinnatud samaväärseks elektronkirjade ja Linuxi operatsioonisüsteemi turuletuleku mõjudega minevikus.

Enne kui saame plokiahelatehnoloogia kõiki võimalusi täielikult kasutama hakata, peame suutma vabaneda vanadest harjumustest ja mõttemallidest. Mida me aga juba praegu selgelt näeme on see, et plokiahelad sobivad väga hästi varahalduseks ja usalduse loomiseks. Teiste sõnadega loovad plokiahelad eelduse ülitõhusaks infojagamiseks ja andmetöötluse automatiseerimiseks. Kuna logistika sõltub nendest omadustest väga suuresti, võivad plokiahelad olla äärmiselt sobiv tehnoloogia just siin juurutamiseks.

Kui kõike eelnenut kokku võtta, siis miks peaks üks logistikafirma või logistikateenuseid tarbiv kaubandus- või tööstusettevõte arenevat plokiahela trendi tõsiselt silmas pidama? 

Me saame juba praegu üsna kindlalt öelda, et plokiahelatehnoloogia kasutuselevõtt toob logistikaturule endaga kaasa digitaalse murrangu. Üsna sarnase sellega, mida oleme juba näinud teistes majandusvaldkondades.

Äriprotsessid ja loogika, mis on meid minevikus hästi teeninud, defineeritakse jõuliselt ümber kliendile suurema lisandväärtuse loomise ning turul konkurentsieeliste hoidmise lihtsa mehhanismiga. Esimestel avatud mõtlemisega plokiahela kasutuselevõtjatel on sellest eelseisvast turumuutusest võimalik väga palju võita, ent nad peavad selleks teemat läbi ja lõhki valdama. Kindel võimalus oma äris garanteeritud negatiivse efekti saavutamiseks on selle trendi ja arengute eiramine.

Logistika ja tarneahalete juhtimise vallas kasutatakse juba arvukaid reaalajas infovahetus- ja andmeedastusplatvorme, EDIt ja üheaknasüsteeme.

Mis plokiahela puhul nendega võrreldes niivõrd erilist on, et seda nii väga kiidetakse? 

Seal on mitu aspekti, mis teevad plokiahela eriliseks ja mainituist eristuvaks tehnoloogiaks. Eelkõige on selleks informatsiooni salvestamise ja jagamise meetod, mitte niivõrd lahendus või toode ise.

„Plokiahela kontseptsioon sunnib kõiki asju pisut teisiti nägema, kui seda seni on harjutud tegema.

Teiseks loob plokiahel äriliste andmete töötlemiseks sellised võimalused, mida varem kas ei eksisteerinud või oli nende saavutamine ja omamine ülimalt keeruline ning kallis.

Kolmandaks on plokiahel andmete hoiustamise ja jagamise meetodina integreeritav ja ühendatav misiganes muu olemasoleva lahendusega, jättes selle kasutajaliidese ja lokaalse protsessiloogika endisteks, muutes ainult töödeldavate andmete allikat.

Allikas: logistikauudised.ee

„Kindel võimalus oma äris garanteeritud negatiivne efekt saavutada on selle trendi ja arengute eiramine.“

Autor: Heija-Liis Ristikivi, Logistikauudised.ee

Liitu Finantsuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Finantsuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Villu ZirnaskFinantsuudised.ee toimetajaTel: 50 79 827
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 667 0077