Finantspettused ei ole enam teema, mis puudutab "kedagi teist" - kõik finantsosakonnad on petturite peamiste sihtmärkide hulgas, sest just siin liiguvad arved, kinnitused ja maksed.

- Telema tegevjuht Hele Hammer
- Foto: Raul Mee
Petturid muutuvad üha nutikamaks, eriti ostuarvete ja makseprotsesside valdkonnas. Euroopa Pangandusjärelevalve hinnangul ületavad maksepettustest tingitud kahjud ELis juba 4,3 miljardit eurot aastas.
On aeg hinnata kriitiliselt ja parandada oma ettevõtte valmisolekut pettuseid ära tunda ja ära hoida.
1. Kaardista protsessid ja suurenda riskiteadlikkust
Finantsjuhi esimene samm on mõista, kus pettused kõige tõenäolisemalt tekivad. Suurimas ohus on valdkonnad, kus muudetakse tundlikke andmeid: uute tarnijate lisamine, maksekontode uuendamine, maksevolitused, välismaksed.
- Vaata regulaarselt üle, kes kinnitab ja kes kontrollib, ning kas automaatikas on tagatud sõltumatu kontrollikiht.
- Koolita meeskonda pettuste tüüpnäidete ja „punaste lippude" osas: kiired maksepäringud, ebaharilikud kontomuudatused, välismaised kontod, nõrk kontrollitase.
- Rõhuta, et kahtlusest teavitamine ei ole süüdistus, vaid osa tavapärasest sisekontrollist.
- Varajane kahtlus võib vältida tuhandeid või isegi sadu tuhandeid eurosid kahju.
2. Automatiseerimine ja usaldusväärsed kontrollmehhanismid
Kaasaegsed ostuarvete menetluse platvormid vähendavad nii vigade kui pettuste riski, kuid eeldusel, et need on õigesti seadistatud. Automatiseerimine ei tohi eemaldada vajalikku kontrollikihti - vastupidi, see peab seda toetama.
Kontrolli, et kasutusel olev süsteem pakuks:
- korrektset kulude klassifitseerimist ja eelarvepiiride kontrolli;
- tarnija ja maksekonto valideerimist;
- automatiseeritud erandite käsitlust;
- täielikku auditilogimist: kes kinnitas, millal ja milliseid muudatusi tegi.
Hästi loodud "audit trail" võimaldab kahtlase käitumise tuvastada minutitega, mitte nädalatega.
3. Tarnijate ja partnerite range haldus
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Viimasel kuul-paaril on eriliigiliste telefoni- ja õngitsuspettuste seas üha enam nähtavale tõusnud petuskeemid, kus kurjategijad proovivad inimesi õnge püüda harjumuspäraste teenuste – telefon, teleteenus, internet – eest usutavana näivaid võltsarveid saates ning meelitada inimesi paari klikiga petulehtedel oma pangakonto ja PIN-koodide info avaldama.
Kuigi turunduse jaoks on oluline, et ettevõtte ja töötajate info on veebist kõigile kättesaadav, muudab see neid saagiks kurjategijatele, kes kehastudes mõneks kodulehelt või sotsiaalmeediast leitud juhtivtöötajaks - petavad meilide teel igal aastal välja miljoneid eurosid.
Aktsiaseltsi KredEx Krediidikindlustus juhatuse liige Katrin Savi ütleb, et rahvusvahelises äris on ostu-müügiprotsessis lisaks toote või teenuse kvaliteedile olulised ka muud tingimused, näiteks pikk maksetähtaeg aga ka müüja poolt pakutavad finantseerimislahendused. „Suuremate tehingute puhul on oluline pikk maksetähtaeg koos paindliku maksegraafikuga, mida välispartner ootab. Kui ostja soovib tasuda kolme, viie või isegi kümne aasta jooksul, satub Eesti ettevõtja keerulisse olukorda. Riskid on suured, sest maksed võivad viibida või üldse laekumata jääda, ent tellimusest loobuda ei taha ükski eksportija,“ lausus ta Äripäeva Raadios kõlanud saates.