Autor: Coface • 19. juuni 2023

Coface: 7 nõuannet riskide vähendamiseks olukorras, kus makseraskused kasvavad

Rahvusvahelise riskijuhtimise ettevõtte Coface andmetel kasvas kolmest Balti riigist 2022. aastal võrreldes 2021. aastaga maksejõuetusjuhtumite arv enim Leedus (27,4%), millele järgneb Läti (14,9%), Eestis aga on ettevõtete maksejõuetusjuhtumite arv vähenenud (17%). Majutus- ja toitlustussektor on olnud Eestis maksejõuetuse statistikas juhtiv sektor ning 2022. aasta ei olnud erand.
Coface Baltimaade riskikindlustuse juht Mindaugas Valskys.

„Majutus ja toitlustus on olnud Eestis alati maksejõuetuse osakaalult esikohal võrreldes teiste sektoritega,“ sõnab Mindaugas Valskys, Coface Baltimaade riskikindlustuse juht. „Lätis ja Leedus oli 2022. aastal enim maksejõuetuid ettevõtteid seotud hulgi- ning jaemüügiga, millele järgnevad majutus ja toitlustus, tootmine ning transport.“

2023. aastaks ennustatakse Eestile 0,5% majanduslangust, Lätile 0,4% ja Leedule 0,3% tõusu. Inflatsiooninäitajad jäävad 2023. aastal suhteliselt kõrgeks, eriti aasta esimesel poolel. „Meie eksperdid prognoosivad, et inflatsioon jääb keskpanga eesmärkidest tunduvalt kõrgemaks, jätkub intressimäärade tõstmine, mis omakorda mõjutab ettevõtete maksevõimekust,“ jätkab Valskys. „Seetõttu kasvab maksejõuetus olukorras olevate ettevõtete arv 2023. aastal.“

2024. aastal oodatakse Baltimaades väikest majanduse taastumist, mida toetavad enim ELi vahendite kasutuselevõtt ja nõrgem hinnasurve. Eesti majandus peaks prognooside kohaselt kasvama 2,9%, Lätis 3,3% ja Leedus 3,1%.

Kuna inflatsioon on vähendamas tarbijate ostujõudu, võib makseraskusi varasemast rohkem täheldada ka jaemüügiettevõtetel. Olukorras, kus paljudes ettevõtetes võib tekkida rahavooga probleeme, on ettevõtete ellujäämise seisukohalt ülioluline makseprobleemide ennetamine ja kiire võlgadega tegelemine.

Soovitused makseprobleemide ennetamiseks

1. Müügiesindajaga suheldes tuleb luua kontakt ka ettevõttega, kus ta töötab, sest müügijuhtimine ja krediidihaldus täidavad erinevaid eesmärke. Krediiti müümisel tuleb paika panna selged reeglid, sealhulgas krediiditingimused, -limiidid ja -maksetähtajad, millest tuleb hilisemate arusaamatuste vältimiseks teavitada kindlasti ka kliente. Samuti tasub kaaluda allahindluste või muude soodustuste pakkumist neile klientidele, kes maksavad oma arved ära varakult. See võib aidata kaasa maksete õigeaegsele laekumisele ja parandada rahavoogu.

2. Enne toodete-teenuste krediiti müümist tasub hinnata ostja maksevõimet: vaadata ettevõtte krediidiajalugu, krediidiskoori ja maksete ajalugu. Nii saate välistada kliendid, kes arved tõenäoliselt maksmata jätavad.

Coface’i äriinfo teenus aitab kõigil ettevõtetel halbu võlgu vältida, kuna võimaldab kontrollida huvi pakkuvate ettevõtete (olemasolevate ettevõtete kliendid / potentsiaalsed kliendid) krediidiseisundit.

3. Liitudes sektoris tegutseva erialaliidu või ühinguga olete kursis valdkonna arengutega ja saate silma peal hoida ka oma klientide ning koostööpartnerite käekäigul.

4. Krediidikindlustus vähendab ettevõtte riske ja aitab neid paremini kontrollida: ettevõtte kasumimarginaalid on kaitstud ja halbade võlgade osakaal väheneb.

Krediidikindlustust soovitab Coface Eestis ühtse makseriski juhtimisteenusena ettevõtetele, kelle aastakäive on viis ja enam miljonit eurot ning kes müüvad tooteid või teenuseid peamiselt krediiditingimustel B2B klientidele. Samuti ettevõtetele, kes tegelevad ekspordimüügiga või kelle portfellis on pidevalt uusi ostjad, kellega müüjal puudub varasem kogemus.

5. Kui klient hilineb maksmisega, ärge jätke seda tähelepanuta, vaid võtke temaga esimesel võimalusel ühendust ja tuletage makse hilinemist meelde. See võib ennetada suuremate maksehäirete teket.

6. Säilitage dokumendid, mis kinnitavad, et olete kauba väljastanud või teenuseid osutanud. Dokumenteerides tooted-teenused, mida olete pakkunud, tagate, et kliendil pole hiljem ühtegi vabandust, miks arvet mitte tasuda.

Tehes maksetingimustes erandeid, olge mõistlikult paindlikud, kuid dokumenteerige siiski kindlasti kõik kokkulepped ja jälgige nende täitmist.

7. Kasutage spetsiaalseid tööriistu: automatiseerige krediidikontroll ja arvete ning meeldetuletuste saatmine, nii muutuvad toimingud sujuvamaks, samuti vähenevad vigade tekkimise võimalused. Jälgides regulaarselt klientide krediidivõimekust, saab probleemid tuvastada varakult. Coface pakub igas suuruses ettevõtetele äriinfo teenusena krediidivõimekuse seiret, mis aitab jälgida olemasolevate ja potentsiaalsete klientide krediidiseisundit ning hinnata nende kaupade ja teenuste eest tasumise võimekust.

Rahvusvahelise riskijuhtimise ettevõte Coface on üks suurimaid võlgade sissenõudmise, äriinfo jagamise, käendamise ning faktooringuga tegelevaid ettevõtteid maailmas.

Coface’is töötab täna rohkem kui 4000 inimest ja teenindatakse ligi 50 000 ettevõtet 200 riigis. Coface’ile on antud kõrged reitingud:

Fitchi reiting AA-, Moody’s A2, AMBest A. Üldine kliendirahulolu on 95%; soovitusindeks (NPS) on 63. 2014. aastal alustati kauplemist Euronexti väärtpaberibörsil Pariisis.

Vaata ka www.coface.com

Liitu Finantsuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Villu ZirnaskFinantsuudised.ee toimetajaTel: 50 79 827
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 667 0077