Autor: Kristo Krumm • 16. märts 2020

Miks on oluline osata leida oma toote või teenuse omahinda?

Kord tuli ühel koolitusel jutuks juba tegutseva ettevõtjaga tema firma käekäik ning kas ja kuidas on ta suutnud esimese paari aastaga oma firmat kasumlikuna tegevuses hoida. Pärast mõningast vestlust tunnistas ta, et umbes aasta pärast tegevuse alustamist märkas ta, et hoolimata üha kasvavast müügist ja klientide nõudlusest, oli firma ühtäkki kahjumis. Mis siis selgus – vahepeal olid tooraine hinnad märkamatult tõusnud ja ettevõtja ei olnud seda osanud arvesse võtta ning sealt see miinus tuligi.

See ja hilisemad sarnased kogemused on pannud mind alati rõhutama, et iga ettevõtja – nii suur kui ka väike, alustav ja juba pikaajalise ajalooga, peab looma süsteemi ja omandama selle teadvuse ning teadmised oma toodete ja teenuste hinnastamise kontrollimiseks.

Iga toote või teenuse omahind baseerub kuludel ja soovitaval kasumimääral. Kombineerides neid teadmisi turul valitseva hinnatasemega, kujunebki lõpuks müügihind ja selle tulemusena kasum või ka kahjum. Lisaks aga rõhutan alati, et hind on üks komponent kasumieesmärgi täitmisel ja ettevõtte edukal pikaajalisel toimimisel. Teine oluline aspekt on toodete või teenuste mahuline tasuvus, mis sisuliselt tähendab vastust küsimusele kui palju ma pean iga kuu tootma ja müüma, et katta ära oma kulud. Seda piiri nimetatakse ka kasumiläveks ja sarnaselt omahinnaga on tegemist nn baasteadmisega, mida peab oskama leida iga ettevõtja. Olles varustatud kulude analüüsiga ja teades oma toodete hindu, saab kõiki neid rahalisi ja koguselisi mõõdikuid üsna kerge vaevaga leida. Lihtsamal juhul lausa peast.

Sageli keskendutakse isegi liiga palju omaenda tegevuse võrdlemisele konkurentidega, tehakse keerukaid suhtarvuanalüüse ja püstitatakse hulganisti olulisi strateegilisi eesmärke. Kõik see on vajalik, kuid alati tasub ettevõtjal omandada teadmised, millest saab alguse tema finantsiline edu, millelt kasvab kasum ning seejärel mida ta seab eesmärgiks ja mida peab mõõtma.

Väga paljud alustavad ja tegutsevad väikeettevõtjad seisavad probleemide ees, kuidas mõista oma ettevõtte finantsilist tasuvust, leida õige hind ja prognoosida rahavoogusid. Kuidas leida tasakaal äriidee, selle teostuse ja parima rahalise tasuvuse vahel? Sageli tehakse prognoose ja arvutusi „puusalt“, mõistmata reaalsete tegevuskulude mõju müügihinnale. Samuti tekitab küsimusi, millises faasis suudetakse olla tegelikult kasumlik.

Kristo Krumm viib läbi ka veebikoolitusi „Kuidas keerulises majandusolukorras ettevõtte finantse prognoosida?” ja „Ettevõtte investeeringute tasuvusanalüüs”

Liitu Finantsuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Villu ZirnaskFinantsuudised.ee toimetajaTel: 50 79 827
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 667 0077