• OMX Baltic0,42%267,37
  • OMX Riga0,02%882,49
  • OMX Tallinn0,25%1 699,82
  • OMX Vilnius0,56%1 039,82
  • S&P 5000,56%6 032,38
  • DOW 300,42%44 910,65
  • Nasdaq 0,83%19 218,17
  • FTSE 1000,07%8 287,3
  • Nikkei 225−0,37%38 208,03
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%113,3
  • OMX Baltic0,42%267,37
  • OMX Riga0,02%882,49
  • OMX Tallinn0,25%1 699,82
  • OMX Vilnius0,56%1 039,82
  • S&P 5000,56%6 032,38
  • DOW 300,42%44 910,65
  • Nasdaq 0,83%19 218,17
  • FTSE 1000,07%8 287,3
  • Nikkei 225−0,37%38 208,03
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%113,3
  • 25.04.17, 11:31
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pakendiaktsiisi olulisemad küsimused

Advokaadibüroo Rask advokaat Villy Lopman kirjutab põhjaliku ülevaate sellest, mida peab teadma pakendiaktsiisi kohta. Mis see on, kes on maksukohustuslane, mis on tema kohustused, millal tuleb teha pakendiaudit ning millised pakendid kuuluvad maksustamisele?
Villy Lopman
  • Villy Lopman Foto: Väinu Rozental
Pakendiaktsiis on keskkonnakaitseline maks, mis kehtib Eestis alates 1997. aastast. Vaatamata maksu arvestatavale vanusele, saab väita, et tegemist on vähe tuntud ja pooleldi uinuvas olekus eksisteeriva maksuga. Täpsemalt on tegemist Eesti riigieelarve mõttes ühe kõige tagasihoidlikuma maksuga, mille laekumine jääb suurusjärku ca 200 000–300 000 eurot aastas. See on vaid veidi rohkem, kui on maksuhalduri halduskulu (175 600 eurot aastas) selle maksu rakendamisel. 
Samas ei olegi pakendiaktsiisi eesmärk riigieelarve intensiivne täitmine, vaid pakendite taaskasutamise tagamine. Seega, mida vähem pakendiaktsiisi laekub, seda paremini on aktsiisi eesmärk täidetud. Pigem toimibki pakendiaktsiis sanktsioonina nende jaoks, kes ei ole pakendijäätmete kogumist nõuetekohaselt korraldanud. Samas on riigikontroll enda 2010. aasta aruandes viidanud tõsistele puudujääkidele pakendiaktsiisi rakendamise süsteemis ning leidnud, et seetõttu jääb riigil näiteks 2010. aastal laekumata ca 1 miljard krooni.
Kokkuvõttes tähendab eeltoodu maksumaksjate jaoks seda, et maksuhaldur  teeb pakendiaktsiisi kontrolle vähe, kuid puuduva kohtupraktika tõttu avastatakse kontrollide käigus äärmiselt palju õiguslikke ebaselgusi ja tõlgenduslikke probleeme. Samas on pakendiaktsiisi määrad aga sedavõrd kõrged, et kui maksukohustuslane on enda pakendiaktsiisialased kohustused täitmata jätnud, võib maksuhalduri määratav võimalik maksusumma ettevõtja täielikult laostada. Seega on ettevõtjal soovitav teada, mis on selle maksu olulisemad küsimused ja vastused.
Kes on maksukohustuslane?
Pakenditega ja nende jäätmetega seotud taaskasutamise kohustused ning aktsiisi maksmise kohustus tekib vaid ettevõtjal, kes laseb turule kaupa plastist pakendis, mille mass on üle 24 kg kvartalis ja üle 99 kg aastas, ja muust materjalist pakendis, mille mass on üle 49 kg kvartalis ja üle 199 kg aastas.
Kui eelnimetatud piire ei ole ületatud, tuleb siiski pidada pakendimassi arvestust, millest oleks näha, kas ettevõtja ületab seaduses sätestatud piirmäära või mitte.
Kui eelnimetatud piirid on ületatud, siis saab rääkida pakendiettevõtjast ja temale rakenduvatest pakendiaktsiisi ning pakendite kogumise ning taaskasutamise kohustustest.
Maksukohustuslase ehk pakendiettevõtja kohustused
Maksukohustuslane, st pakendiettevõtja, peab enda poolt turule lastud pakendid ja tekkinud pakendijäätmed koguma ja taaskasutama. Samas võib pakendiettevõtja anda osa enda kohustustest üle teisele isikule, kelleks on taaskasutusorganisatsioon. See tähendab, et iga pakendiettevõtja saab valida, kas ta kogub pakendijäätmed ise või annab kohustused üle taaskasutusorganisatsioonile (TKO).
Kui pakendiettevõtja on oma kohustused kirjaliku lepinguga TKO-le üle andnud, piirduvad pakendiettevõtja kohustused vaid igakuise pakendikoguse aruande esitamisega TKO-le ning arve alusel käitlustasu maksmisega. Siinkohal tuleb tähele panna, et rusikareegli järgi on TKOde hinnakiri ligi kümme korda soodsam kui jätta kõik kohustused täitmata ning tasuda riigile pakendiaktsiisi. Maksuhalduri poolt välja arvutatud pakendiaktsiisile lisandub veel omakorda maksuintress (0,06 % päevas) ja sellele omakorda veel tulumaks.
Kui pakendiettevõtja on oma kohustused üle andnud, vastutab nõuete rikkumise eest TKO ehk pakendiaktsiisi maksmise kohustus on TKO-l. Kui ettevõtja valib siiski nn isekogumise tee, säilivad tal kõik taaskasutuse ja aruandlusega seotud kohustused ning pakendiaktsiisi tasumise risk (vt pakendite erinevate kogumise viiside riskide kohta – Lasse Lehis, „Vältige odavaid koopiaid!“, MaksuMaksja, 2012, nr 3).
Pakendiaudit
Kui pakendiettevõtja laseb turule pakendatud kaupa pakendimassiga rohkem kui viis tonni aastas, peab ettevõtja tagama enda andmete kontrollimise audiitori poolt. Sellise kontrolli eesmärk on saada audiitorilt hinnang kalendriaasta jooksul pakendiregistrisse esitatud andmete õigsuse kohta.
Kui pakendeid lastakse aastas turule viis tonni või vähem, on pakendiettevõtja vabastatud pakendiregistrisse esitatavate andmete audiitorkontrollist.
Maksustatavad pakendimaterjalid       
Pakendiaktsiisi seaduse järgi on maksustatavad pakendimaterjali liigid järgmised: 1) klaas; 2) plastik; 3) paber ja kartong, kaasa arvatud kihiline kartong; 4) metall; 5) puit; 6) muu materjal.
Maksumäärad kg kohta on järgmised: 1) klaas 0,6 eurot; 2) plastik 2,5 eurot; 3) metall 2,5 eurot; 4) paber ja kartong, kaasa arvatud kihiline kartong 1,2 eurot; 5) puit 1,2 eurot.
Pakendite materjal ja kaal
Pakendiaktsiisialaste kohustuste täitmisel riigi või TKO ees on olulise tähendusega see, mis materjalist on pakend tehtud ja kui palju see kaalub.
Pakendiseadus defineerib pakendimaterjalid tollitariifide puhul rakendatavate tariifi- ja statistikanomenklatuuride abil (vt pakendiseaduse § 3 lg 3). Näiteks, paber ning kartong: paber ja kartong, kaasa arvatud kihiline kartong, mille kombineeritud nomenklatuuri grupp on 48 vastavalt nõukogu määrusele (EMÜ) nr 2658/87.
Mõnel juhul võib tekkida vaidlusi selle üle, kas tegemist on ühe või teise materjaliga. Näiteks võib mõningate pakendite puhul olla raske eristada kartongi ja puitu. Materjalide eristamine on oluline seetõttu, et erinevate materjalide aktsiisimäärad või TKO hinnakiri on erinev või on ühe või teise materjali taaskasutamise määr. Näiteks paberi ja puidu maksumäärad on küll samad, kuid taaskasutamise sihtarvud on erinevad (70% vs 45%).
Pakendite kaalumine  on pakendiaktsiisi valdkonnas äärmiselt olulise tähendusega põhjusel, et nii pakendiaktsiisi määrad kui ka TKOde hinnakirjad on seotud materjalide kaaluga. Samal ajal puudub aga ühtne metoodika, kuidas peaks pakendeid kaaluma. Täpsemalt puudub selgus selles, kas ja kui palju võib arvestada pakenditesse tekkinud niiskust, pakendatud toodete jääke või kui suur on maksuhalduri poolt aktsepteeritav mõõtmisviga.
Kokkuvõte
Pakendiaktsiis võib esmapilgul näida tagasihoidliku ja ohutu maksuna. Samas näitab praktika seda, et just pakendiaktsiisi maksumenetlused on äärmiselt keerulised ning määratav maksukohustus võib olla ootamatult suur. Seetõttu ei tohiks lasta end uinutada senisest maksuhalduri tagasihoidlikust huvist ja omada täpset ülevaadet pakenditega seotud kohustustest.
Allikas: kaubandus.ee

Seotud lood

Uudised
  • 02.05.17, 10:57
Pakendiaktsiisist oodatakse eelarvesse 15 miljonit eurot
Rahandusministeerium saatis kooskõlastusringile pakendiaktsiisi seaduse eelnõu, millega muudetakse pakendiaktsiisi süsteemi.
Uudised
  • 11.05.17, 12:23
Menetlusse võeti eelnõu pakendiaktsiisi seaduse muutmiseks
Riigikogu juhatuse otsusega võeti menetlusse valitsuse 10. mail algatatud pakendiaktsiisi seaduse, pakendiseaduse ja keskkonnatasude seaduse muutmise seaduse eelnõu (460 SE).
Uudised
  • 20.04.17, 11:26
Valitsus leppis eelarvestrateegias kokku
Valitsus leppis eilsel kabinetinõupidamisel kokku aastate 2018–2021 riigi eelarvestrateegia põhimõtted, mis on aluseks järgmise nelja aasta riigi rahalistele plaanidele. Kokku lepiti nelja aasta eelarvepositsiooni eesmärk ja olulisemad investeeringud.
Uudised
  • 08.05.17, 10:50
Ettevõtjate esindajad seisavad pakendimaksule vastu
Ettevõtjate esindusorganisatsioonid on veendunud, et turule toomise pakendiaktsiis ei täida oma peamist eesmärki ehk ei aita vähendada turule toodava pakendi koguseid.
  • ST
Sisuturundus
  • 01.10.24, 12:06
Käes on parimad aastad võlakirjade emiteerimiseks
Investorite huvi võlakirjade vastu on suur, sest langevate intressimäärade keskkonnas võib võlakirjadest päris head tootlust saada. Lähiaastad on võlakirjade aastad, nenditakse saates “Soraineni sagedus”.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Finantsuudised esilehele