Eesti on ametlikult üle minemas vanaviisi asjaajamisest kaasaegsele, mille tulemusena riiklikud e-teenused hakkavad toimima valdavalt nähtamatuna ehk ühe suhtluskorraga või päris automaatselt. Valitsus kinnitas täna aluspõhimõtte, millega suunatakse riigiasutusi looma andmepõhiseid tervikteenuseid, sarnaselt eeltäidetud tuludeklaratsioonile või lapsele sünnil automaatselt antavale ravikindlustuskaitsele.
- E-teenused toimivad peagi nähtamatult Foto: pixabay.com
Eesti on ühe esimese riigina maailmas loobunud pabertoimikute menetlemisest ning on asendamas kodaniku ja ettevõtja suhtlust asutustega nutikate teenustega. „Eesti riigis on meil käsil tõeline transformatsioon, kus vanaviisi lähenemine asendatakse kaasaegsega,“ ütles ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister Urve Palo.
„Viie aasta jooksul on majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium viinud läbi uuringuid ja pilootprojekte, töötanud välja juhendmaterjale, koolitanud ja teavitanud asutusi. Need pehmed meetmed pole olnud aga piisavad saavutamaks avalike teenuste kvaliteedi ja asutuste töö efektiivsuse tuntavat kasvu,“ kommenteeris ta.
„Peaaegu automaatselt toimivad meil näiteks maanteeametis autode ost ja müük, juhilubade vahetus või maksu- ja tolliametis eeltäidetud tuludeklaratsioon. Kuid ettevõtte käivitamisel, lapse sünnil või abiellumise korral nime vahetades on jätkuvalt vaja pöörduda erinevate asutuste poole eraldi. Need sündmused saab siduda üheks ja õigeaegselt nähtamatuna toimivaks tervikuks, tehes sellega inimeste ja ettevõtjate asjaajamise riigiasutustega lihtsamaks – sest asjad saavad kas automaatselt aetud või maksimaalselt ühe teeninduskontaktiga,“ selgitas minister. „Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium hakkab seda muutust ja vajalikku koostööd asutuste vahel eest vedama,“ lisas ta.
Asutuste tase teenuste osutamisel on senini erinev, riigi infosüsteemi võimalusi ei kasutata piisavalt ja IT-lahendustega välditavat bürokraatiat on jätkuvalt liiga palju. Seepärast töötaski majandus- ja kommunikatsiooniministeerium välja täna valitsuse istungil vastu võetud valitsuse määruse, mis paneb paika teenuste ja teabehalduse alused, mille järgimine muutub kohustuslikuks.
Teenuste korraldamise ja teabehalduse aluste määrusega sätestatakse otseste avalike teenuste osutamise, arendamise ja mõõtmise põhimõtted. Määrus keskendub eriti teenustele, mille all mõistetakse kodaniku või ettevõtja asjaajamist asutustega – taotlused, aruanded, teatised jms ning nende lahendamine. Asutusi suunatakse kasutama riigil olemasolevat teavet ja looma selliseid teenuseid, mis toimivad andmete põhjal automaatselt.
Seotud lood
SEB äriklientidele eelmise aasta lõpust ja selle aasta maist eraklientidele videokõne kaudu kättesaadavad teenused tõid olulisi muutusi nii kliendisuhetesse kui ka panga igapäevatöösse.
LHV pank ning maksu- ja tolliamet (MTA) avasid koostöös valminud Palgamakse teenuse, mille abil saavad ettevõtjad palga väljamaksmise, deklareerimise ja maksude tasumise teha samal ajal LHV internetipangas ilma e-maksuametit/e-tolli külastamata.
Kodumaine äriteenuste konsultatsioonifirma 1Office pakub Eesti ID-kaardi omanikele ning e-Residentidele võimalust kiirelt ja lihtsalt asutada oma ettevõte Lätis. Eelmise aasta lõpus avatud teenus aitab ettevõtetel Läti turule laieneda digitaalse allkirja abil vaid paari tööpäeva jooksul, vältides keerulist bürokraatia kadalippu.
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (EAS) alustas 26. juunil ettevõtjate võrkudega liitumise programmi taotluste vastuvõtmist, millega antakse toetust ettevõtjatele, kes soovivad liituda elektri-, side ning vee- ja kanalisatsioonivõrkudega või parandada olemasolevaid ühendusi.
Investorite huvi võlakirjade vastu on suur, sest langevate intressimäärade keskkonnas võib võlakirjadest päris head tootlust saada. Lähiaastad on võlakirjade aastad, nenditakse saates “Soraineni sagedus”.
Hetkel kuum
Tagasi Finantsuudised esilehele