Eesti ettevõtted on liiderriikidega samal tasemel tehisintellekti (TI) rakendamisel turunduses ja müügi edendamises, kuid jäävad oluliselt maha raamatupidamise ja finantsjuhtimise valdkonnas, kus vahe liidritega ligi kahekordne, märgitakse SA Kutsekoda äsja avaldatud uuringus.
Probleem ilmneb uuringu “Tehisintellekti mõju tööjõu oskuste vajadusele ettevõtluses” järgi ka tootearenduses, kus TI võiks aidata prototüüpimisel ja kvaliteedikontrollis, kuid Eestis jääb rakendamine tagasihoidlikuks.
Miks Eestis tehisintellekti raamatupidamises ja finantsjuhtimises (sh andmeanalüüs finantsotsusteks, raamatupidamisdokumentatsioon) võrreldes liiderriikidega nii vähe rakendatakse?
Uuringu autorid vastavad:“Paljud Eesti ettevõtted ostavad raamatupidamisteenust sisse, mistõttu motivatsioon selles vallas TI-lahendusi juurutada võib jääda tagasihoidlikuks, kuigi näiteks TI-toega finantsanalüütiliste lahenduste kasutuselevõtt strateegiliste otsuste taustaks võimaldaks toetada tootlikkuse kasvu. Eksperdid nägid, et kindlasti on tegemist ärifunktsiooniga, kus TI-st on väga palju võita, kuid komistuskiviks võib osutuda kartus eksimuste ees karmistuvate piirangute ja nõuete tingimustes (nt raamatupidamisreeglid, regulatsioonid, AI Act ).”
Paljudel jääb TI potentsiaal realiseerimata, sest puudub selge arusaam, millal ja milleks TI-d kasutada.
Üldiselt jääb paljudes ettevõtetes TI kasutuse potentsiaal uuringu autorite hinnangul realiseerimata, sest puudub selge arusaam, millal ja milleks TI-d kasutada. See toob kaasa võimaluste ignoreerimise või vastupidi, n-ö üleinseneerimise riski. Üleinseneerimine tähendab kallite ja keerukate tööriistade rakendamist seal, kus tegelikku lisandväärtust ei sünni.
Vajab toimimiseks suuri andmemahte
Uuringus rõhutatakse, et TI-lahendused toimivad ainult siis, kui neid toetavad kvaliteetsed ja korrastatud andmed: ettevõtted, kel oli positiivne kogemus TI-lahenduste rakendamisel, tõid edutegurina esile, et õnnestumine sõltub andmete korrastatusest, kvaliteedist ja turvalisusest. TI-mudel vajab toimimiseks suuri andmemahte. Kui andmeid pole (nt Eesti turu väiksuse tõttu), ei pruugi mudel toimida või annab moonutatud tulemusi.
TI-lahendused toimivad ainult siis, kui neid toetavad kvaliteetsed ja korrastatud andmed:
Seetõttu soovitatakse ettevõtetel hinnata, kas ülesanne on piisavalt struktureeritav ja andmepõhine, et TI rakendus oleks sobiv, või nõuab olukord pigem inimlikku otsustuskogemust, kontekstitunnetust või õiguslikku täpsust. Samuti on vaja osata eristada TI rakendusi – millal sobib näiteks masinnägemine, millal teksti- või helianalüüs ning millal piisab rutiinsete tegevuste automatiseerimisest.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Statistikaameti värskest ettevõtete infotehnoloogia uuringust selgub, et üha enam Eesti ettevõtteid kasutab igapäevatöös andmeanalüütikat, viimastel andmetel 49% neist. Vähemalt ühte tehisintellekti (AI) tehnoloogiat kasutab 22% ja tasulisi pilveteenuseid 61% ettevõtetest.
Õigusküsimustes tuleks tehisaru käsitleda nagu kalkulaatorit – see on masin, mis arvutab, aga ei mõtle sinu eest, selgitab advokaat Jüri Sulin.
Tarkvaraarendusettevõtte Helmese tellitud ja Norstati poolt Eestis, Lätis ja Leedus läbiviidud uuringu tulemustest selgub, et Eestis tunneb 67% juhtidest, et neilt oodatakse tööalaselt AI kasutamist.
Kvartaalse väljamaksega võlakirju saab märkida 11. novembrini
Läti juhtivate keskkonnateenuste ettevõtete kontsern, AS CleanR Grupa viib läbi esimese avaliku võlakirjapakkumise, mille käigus soovib kaasata ka Eesti investoritelt 6,5% aastase intressimääraga
võlakirjadega kokku 15 miljonit eurot. Võlakirjade märkimisperiood lõpeb 11. novembril kell 15:30.